Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

INTERPROFESSIONAL .TRAINING FOR EARLY CHILD- HOOD EDUCATION PROFESSIONALS
Set Favorite

Higher education must train professionals who understand the complex realities and processes of society, based on the interconnection of different professional profiles. In training professionals in early childhood education, teachers must organize the teaching-learning process in various training scenarios by integrating different pedagigical profiles with participatory and collaborative approaches. The objective is to propose a methodological approach for interprofessional pedagogical education from the General Pedagogical Training discipline of early childhood education careers. A qualitative methodology with grounded theory design was used, with different methods and the data processor Atlas. ti for category analysis and definition. As a result, a methodological approach for interprofessional pedagogical education was developed from the treatment of content, labor practice of the subject, with didactic-methodological actions for the direction and organization of the process, which allowed problematization in the context of professional performance; the construction of intervention projects, where each special- ty participated in its development, execution, and evaluation. It enabled the theoretical-practical linkage, mastery of performance modes, improvement of results, fulfillment of the aspirations of the Third Perfection of the National Education System to contribute to prosperous and sustainable  development.  Interprofessional   pedagogical education was a means to achieve the comprehensive training of students in the Early Childhood Education career on a conscious and scientific basis, preparing students to solve professional problems and perform better in the context of professional practice.

La educación superior debe formar profesionales que comprendan las complejas realidades, procesos de la sociedad, basado en la interconexión de diferentes per- files profesionales. En la formación de profesionales de la educación infantil los profesores deben organizar el proceso de enseñanza-aprendizaje en los diferentes escenarios de formación con la integración de diferentes perfiles pedagógicos con modos de actuación participativos, colaborativos. Objetivo: proponer un proceder metodológico para la educación interprofesional pedagógica desde la disciplina Formación Pedagógica General de carreras de la educación infantil. Se utilizó una metodología cualitativa con diseño de teoría fundamentada, con diferentes métodos y el procesador de datos Atlas. ti para el análisis y definición de categorías. Como resultado se elaboró un proceder metodológico para la educación interprofesional pedagógica desde el tratamiento de los contenidos, la práctica laboral de asignatura, con acciones didáctico-metodológicas para la dirección y organización del proceso, que posibilitaron la problematización en el contexto de actuación profesional; la construcción de proyectos de intervención, donde cada especialidad participó en su elaboración, ejecución y evaluación. Posibilitó la vinculación teórico-práctico, dominio de los modos de actuación, mejora de resultados, cumplimiento de las aspiraciones del Tercer Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación para contribuir al desarrollo próspero y sostenible. La educación interprofesional pedagógica fue una vía para que de modo consciente y sobre bases científicas se lograra la formación integral de los estudiantes de la carrera de Educación Infantil, preparando a los estudiantes para la solución de los problemas  profesionales y un mejor desempeño en el contexto de actuación profesional.

About The Speaker

Nancy de las Mercedes Gallardo Machado

M. Sc. Nancy de las Mercedes Gallardo Machado

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:45 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
M. Sc. Nancy de las Mercedes Gallardo Machado
Keywords
formación profesional; educación; integración; participación; innovación pedagógica.
professional training; education; integration; participation; pedagogical innovation;
Documents