Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Model for the dynamics of the teaching-learning process of applied drawing in Industrial Engineering.
Set Favorite

Abstract:
• Problem: Through an analysis of the teaching-learning process of the Applied Drawing subject in the Industrial Engineering program, limitations were identified that do not favor the dynamics of the teaching-learning process, determining deficiencies in the conception of orienting the content in relation to current contexts, guaranteeing the dynamics of the teaching-learning process.
• Objective(s): To develop a teaching methodology, based on a didactic model, that streamlines the teaching-learning process, focusing on the task-based learning (TBL) method, in the Applied Drawing course for industrial engineers at the University of Oriente.
• Methodology: The methodology will be expressed in the TBL teaching method. The overall objective of the methodology is to organize and streamline the teaching-learning process of the subject, based on a didactic model expressed in the TBL method.
Results and discussion: The proposed didactic model is based on the relationship between the dimensions of spatial imagination, graphic spatial perception, graphic language, and graphic expression, which results in the ABT method for the dynamics of the teaching-learning process. These methods lead to the development of professional performance models for future professionals.

• Conclusions: The ABT method is a learning methodology that focuses on the core concepts and principles of the Applied Drawing subject. It engages students in problem-solving and allows them to work independently to construct their own learning.



•    Problemática: A través de un análisis del proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura Dibujo Aplicado, en la carrera Ingeniería Industrial se contactaron limitaciones que no favorecen la dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje, determinando insuficiencias en la concepción de orientar los contenidos, con relación a los contextos actuales, garantizando la dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje.
•    Objetivo(s): Elaboración de una metodología didáctica, sustentada en un modelo didáctico, que dinamice el proceso de enseñanza aprendizaje, con enfoque en el método de aprendizaje basado en tareas (ABT), en la asignatura Dibujo Aplicado, para ingenieros industriales de la Universidad de Oriente .
•    Metodología: La metodología estará expresada en el método de enseñanza ABT. El objetivo general de la metodología es Organizar y dinamizar el proceso de enseñanza aprendizaje de la asignatura, sustentada en un modelo didáctico con expresión en el método de ABT.
•    Resultados y discusión: La modelación didáctica propuesta se sustenta en la relación entre las dimensiones imaginación espacial, percepción espacial gráfica, lenguaje gráfico, y expresión gráfica, que deviene en el método de ABT, para la dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje; las cuales conducen al desarrollo de los modos de actuación profesional de los futuros profesionales.
•    Conclusiones: El método de ABT es una metodología de aprendizaje que se enfoca a los conceptos centrales y principios de la asignatura Dibujo Aplicado, involucra a los estudiantes en la solución de problemas, les permite trabajar de manera autónoma para construir su propio aprendizaje.

   

About The Speaker

Osmar Vicet Beltrán

Lic. Osmar Vicet Beltrán

UO Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 10:35 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Lic. Osmar Vicet Beltrán
Dámarias Dosán Ramos
Keywords
method; learning; drawing; engineering; industrial.
método; aprendizaje; dibujo; ingeniería; industrial.
Documents