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I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Multidimensional Impact of ICT on educators-in-training English Oral Expression
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This research evaluates the multidimensional impact of Information and Communication Technologies (ICT) on the development of oral English expression in the initial training of foreign language teachers at the Central University “Marta Abreu” of Las Villas (UCLV). Based on issues identified in previous studies—such as high linguistic anxiety (78%), insufficient feedback, and technological gaps (Alonso-Suri et al., 2022; MES, 2019)—a mixed methodology was implemented to collect accurate data tailored to the context and target population. The results showed:

• Social impact: a 40% reduction in anxiety through virtual reality (VR) simulations;

• Economic impact: savings of approximately 15,000 USD per year by replacing commercial platforms with offline tools (Moodle, local chatbots);

• Environmental impact: a 70% reduction in paper use through digital assessments; and

• Cultural impact: the strengthening of professional identity through peer-to-peer communities. It is concluded that ICT enhances oral proficiency (with 65% of the participants reaching B2 level according to the CEFR), but institutional policies are needed to ensure equitable access and sustainable teacher training, thereby validating the TRIC (Relationship Technologies) pedagogical model that integrates innovation with contextual relevance.


Esta investigación evalúa el impacto multidimensional de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en el desarrollo de la expresión oral en inglés durante la formación inicial de docentes de lenguas extranjeras en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). Partiendo de problemáticas identificadas en estudios previos —como alta ansiedad lingüística (78%), limitaciones en la retroalimentación y brechas tecnológicas (Alonso-Suri et al., 2022; MES, 2019) — se implementó una metodología mixta que permitió recolectar datos precisos y ajustados al contexto y a la población en estudio. Los resultados evidenciaron:

1. Impacto social: reducción del 40% en la ansiedad mediante simulaciones de realidad virtual (RV);

2. Impacto económico: ahorro de aproximadamente 15,000 USD/año al sustituir plataformas comerciales por herramientas offline (Moodle, chatbots locales);

3. Impacto medioambiental: disminución del 70% en el uso de papel mediante evaluaciones digitales;

4. Impacto cultural: fortalecimiento de la identidad profesional mediante comunidades peer-to-peer. Se concluye que las TIC potencian la competencia oral (el 65% de los participantes alcanzó niveles B2 según el MCER), aunque se requiere implementar políticas institucionales que garanticen un acceso equitativo y una formación docente sostenible, lo que valida la propuesta de un modelo pedagógico TRIC (Tecnologías de la Relación) que integra la innovación con la pertinencia contextual.


About The Speaker

Denis R. Cardoso Rodríguez

Denis R. Cardoso Rodríguez

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 10:55 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Denis R. Cardoso Rodríguez
Keywords
communicative competence; digital divide; virtual reality; educational sustainability; gamification; teacher education
competencias comunicativas; brecha digital; realidad virtual; sostenibilidad educativa; gamificación; formación del profesorado
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