Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
Recent researches have shown that most workers generally possess very good technical or strong skills (competencies related to technical and specific knowledge of their profession, providing the necessary technical competence to perform specific professional duties) but lack the so-called soft skills (socioemotional and behavioral, being essential life skills that allow people to adapt to society) and therefore, to face and adapt to the world of work successfully. In English classes it is possible to develop both, specifically when developing communication skills that allow you to establish the required connection with a certain person or group, that is, to achieve an effective level of communication to achieve the proposed objective. The article aims to show the possibilities offered in English classes to develop students' soft skills in a harmonious and meaningful way. The Theoretical Methods employed have been the historical-logical for the study and analysis of the evolution of the development of skills and its historical background; analysis-synthesis to study the pedagogical trends and linguistic currents that have influenced the teaching-learning of English as a foreign language, in order to know the parts and discover the interrelations of the subject matter under study. As an empirical method, documentary analysis was used to study the manual on the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) for the development of productive skills in order to achieve the proposed objective.
Diversas investigaciones llevadas a cabo últimamente, han mostrado que la mayor parte de los trabajadores poseen generalmente muy buenas habilidades técnicas o fuertes, (competencias relacionadas con conocimientos técnicos y específicos de su profesión, al brindar la competencia técnica necesaria para realizar deberes profesionales específicos) pero carecen de las llamadas habilidades blandas (socioemocionales y comportamentales al ser habilidades esenciales para la vida que les permiten a las personas adaptarse a la sociedad) y por tanto, enfrentar y adaptarse al mundo laboral de forma exitosa. En clases de inglés es posible desarrollar ambas, específicamente cuando se desarrollan habilidades comunicativas que le permitan establecer la conexión requerida con determinada persona o grupo, o sea, lograr un nivel de comunicación eficaz para lograr el objetivo que se proponga. El artículo se propone mostrar las posibilidades que se ofrecen en las clases de inglés para desarrollar las habilidades blandas de los estudiantes de forma armónica y significativa. Los Métodos Teóricos empleados han sido el histórico-lógico para el estudio y análisis de la evolución del desarrollo de habilidades y sus antecedentes históricos; análisis-síntesis para estudiar las tendencias pedagógicas y corrientes lingüísticas que han incidido en la enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera, con el fin de conocer las partes y descubrir las interrelaciones de la temática objeto de estudio. Como Método Empírico se empleó el análisis documental para el estudio del manual sobre el Marco Común europeo de Referencia para las Lenguas (MCER) para el desarrollo de las habilidades productivas para lograr el objetivo propuesto.
About The Speaker
MsC. Maria Cristina Nuñez Salazar

Discussion