Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Prevailing challenges in Foreign Language Teaching: IPELE, FRENGLISH AND PROVERBS
Set Favorite

It is well known that pedagogy faces challenges today, especially in the development of science and technology. The discussion about pedagogy, its scientific foundation and its application in the Cuban educational system has been part of the evolution of education in the country. However, the analysis and reflection on these topics are of great interest to the authors of this research. They conceive the new conditions in which education manifests itself and the need of this theory for the professional work of the foreign language educator. The authors propose the objectives of analyzing current challenges of pedagogy in university education and channeling pedagogical innovations for comprehensive training as possible solutions in Foreign language Teaching. To achieve this objective, the authors take as a reference the publications of columnists on the topic. In addition, key considerations are offered on the “Frenglish” (Community Project) and “IPELE” (Territorial Project for the professional identity of foreign language educators), distinctive features of the Foreign Language Department at Central University “Marta Abreu” of Las Villas. As stated, pedagogy plays an integrating role in all educational sciences in a constant process of construction. For the authors of this research, it is crucial to maintain the instruction – education relationship and, currently called, the integration of linguistic – communicative contents with educative – cultural ones in all the activities, lessons, and projects that are carried out.

Es evidente que la Pedagogía asume retos en la actualidad, y más en el desarrollo de las ciencias y de las tecnologías. La discusión acerca de Pedagogía, fundamentación científica y aplicación en el sistema educativo cubano ha formado parte de la evolución de la educación en el país. Sin embargo, el análisis y la reflexión en torno a estos temas revierte gran interés para los autores de esta investigación. Se conciben las nuevas condiciones en que se manifiesta la educación y la necesidad de esta teoría para la labor profesional del educador en Lenguas Extranjeras. Los autores proponen como objetivo analizar retos actuales de la Pedagogía en la Educación Superior y encausar la innovación pedagógica para una formación integral como posibles soluciones en la Enseñanza de Lenguas Extranjeras. Para cumplir este objetivo, los autores toman como referencia las publicaciones de articulistas sobre el tema. Además se ofrecen consideraciones medulares sobre los Proyectos “Frenglish” (Proyecto Comunitario) e “IPELE” (Proyecto territorial de La Identidad Profesional del Educador en Lenguas Extranjeras), distintivos del Departamento de Lenguas Extranjeras, de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Como se asevera, la Pedagogía juega un papel integrador en todas las ciencias de la educación y es una ciencia en constante proceso de construcción, para los autores de esta investigación es crucial mantener la relación instrucción – educación, y también como es llamado en estos momentos, la integración de los contenidos lingüísticos – comunicativos y educativos – culturales en todas las actividades, clases y proyectos que se realizan. 

About The Speaker

Diana Rosa Moreno Isla

Lic. Diana Rosa Moreno Isla

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:35 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Lic. Diana Rosa Moreno Isla
Alejandro Jesús López Hernández
Keywords
pedagogy; foreign language; pedagogical innovations
pedagogía; lenguas extranjeras; innovaciones pedagógicas
Documents