Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
This research aims to improve road safety training for Civil Engineering students through the use of Project-Based Learning (PBL). This research is due to students' insufficient motivation for road safety and the lack of a project-based approach to the activities offered. Scientific research methods for data collection (empirical level) and processing (theoretical level) were applied, allowing for the identification of the need for this innovative methodology to enhance active learning in road safety training in Civil Engineering. A theoretical and conceptual analysis of PBL and its development and evolution to date is presented. After conducting the needs analysis, the result is the implementation of practical strategies that integrate theory, technological tools, and real-life experience. These strategies are presented in detail and allow, in the short term, to improve the teaching-learning process of road safety subjects in Civil Engineering through the effective use of this innovative methodology.
La presente investigación tiene como objetivo perfeccionar la formación vial de los estudiantes de Ingeniería Civil mediante el empleo del Aprendizaje Basado en Proyectos, derivado a la insuficiente motivación de los estudiantes por la línea de vías de comunicación terrestre y que las actividades orientadas no presentan un enfoque de proyecto. En la realización de la misma se aplicaron métodos científicos investigativos de recopilación (nivel empírico) y procesamiento de la información (nivel teórico) que permitieron constatar las necesidades de utilización de esta metodología innovadora para potenciar el aprendizaje activo de la formación vial en la carrera Ingeniería Civil. Se hace un análisis teórico y conceptual del Aprendizaje Basado en Proyecto y su desarrollo y evolución en tres etapas principales hasta la actualidad. Tras efectuarse el análisis de necesidades se llega al resultado de implementar estrategias prácticas que integren teoría, herramientas tecnológicas y experiencia real. Las mismas se exponen detalladamente y permiten, a corto plazo, perfeccionar el proceso de enseñanza-aprendizaje de las asignaturas de la línea de viales de la carrera Ingeniería Civil mediante el empleo efectivo de esta metodología innovadora.
About The Speaker
MsC. Yasel Valdes Alonso

Docente e investigador en la UCLV.
Discussion