Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Semiotic- Digital Competencies for Educating in Prompt-Literacy
Set Favorite

• Problem: The growing use of Artificial Intelligence (AI) tools for educational purposes in the Cuban university community calls for promoting AI literacy contextualized to the country's situation. The digital divide resulting from the blockade restricts selection margins, increasing the risk of bias, partial data, and redirection to unreliable sources of information. Given this, it is proposed to promote AI literacy and, specifically, education in prompts, based on the possibilities offered by digital semiotic competence (DSC) for the syntactical (writing), semantic (arbitrating meanings), and pragmatic (dialogic dimension) precision of prompts.

• Objective(s): Propose the theoretical-methodological bases for the applicability of the semiotic-digital competency training model to prompt education.

• Methodology: A research project was conceived with an interdisciplinary approach and a descriptive design, with mixed techniques and tools for data collection, processing and interpretation.

• Results and discussion: CSD is reconceptualized based on the semiotic understanding of AI systems, assuming the prompt/response interaction as a speech act and sign exchange. Diagnostic results are obtained on the interaction of the UCLV community with these systems, which allow the competency matrix to be adapted to the specific semiotic map of the AIs used.

• Conclusions: Based on the reconceptualization of CSD and the adaptation of the competency matrix to the diagnostic results, the theoretical and methodological foundations are proposed for applying the CSD training model to prompt education as a relevant area of AI literacy.


• Problemática: El creciente uso de herramientas de Inteligencia Artificial (IA) con fines educativos en la comunidad universitaria cubana, conmina a promover una alfabetización en IA contextualizada al escenario país. La brecha digital resultante del bloqueo restringe los márgenes de selección, aumentando riesgos de sesgos, datos parciales y redirección a fuentes de información poco confiables. Ante esto, se propone potenciar la alfabetización en IA y, específicamente, la educación en prompt, desde las posibilidades que brinda la competencia semiótico- digital (CSD) para la precisión sintáctica (redacción), semántica (arbitraje de sentidos) y pragmática (dimensión dialógica) del prompt.

• Objetivo(s): Proponer las bases teórico- metodológicas para la aplicabilidad del modelo de formación de competencias semiótico- digitales a la educación en prompt.

• Metodología: Se concibió una investigación con enfoque interdisciplinario y un diseño de tipo descriptivo, con técnicas y herramientas mixtas para la recolección, procesamiento e interpretación de datos.

• Resultados y discusión: Se reconceptualiza la CSD en base a la comprensión semiótica de los sistemas de IA, asumiendo la interacción prompt/respuesta como acto de habla e intercambio sígnico. Se obtienen resultados diagnósticos sobre la interacción de la comunidad UCLV con estos sistemas, que permiten adaptar la matriz competencial a la especificidad del mapa semiótico de las IA utilizadas.

• Conclusiones: A partir de la reconceptualización de la CSD y la adaptación de la matriz competencial a los resultados diagnósticos, se proponen las bases teórico- metodológicas para la aplicación del modelo de formación de CSD a la educación en prompt como zona relevante de la alfabetización en IA.


About The Speaker

Yuleivy García Bermúdez

MsC. Yuleivy García Bermúdez

UCLV Flag of Cuba

Licenciada en Letras por la Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, UCLV (2001)

Máster en Cultura Latinoamericana por el Instituto Superior de Arte, ISA (2011)

Profesora Auxiliar (2010) de la disciplina Literaturas No Hispánicas (LNH) de la carrera Licenciatura en Letras, Facultad de Humanidades

Coordinadora del Proyecto Imaginarios simbólicos de la identidad cultural en entornos virtuales, asociado a Programa Sectorial de CTI (PNSCTI): La Identidad Cultural Cubana, Latinoamericana y Caribeña: su fortalecimiento ante las transformaciones económicas y sociales del mundo contemporáneo

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 10:40 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Yuleivy García Bermúdez
Aida María Torres Alfonso
Keywords
cultura semiodigital
digital semiotics
educación
education
prompting
semiodigital culture
semiótica digital
Documents