Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
In the current context, where traditional methodologies face growing student disinterest, Cuban higher education institutions face the challenge of rethinking their teaching-learning concepts and innovating in didactics according to social demands and technological developments. The central question is: How do university professors and students perceive the introduction of new teaching methods that foster active learning? This paper not only explores the perceptions of key stakeholders in the teaching-educational process but also offers a clear diagnosis and prognosis to guide the transformation toward truly student-centered teaching. It followed an ex post facto, non-experimental, exploratory design that combines two methodological approaches, with the application of surveys to professors and students. It revealed a current teaching model centered on traditional methods and a lack of teacher training in the use of active methodologies, which requires customizing implementation strategies to adapt to specific needs and characteristics. The study concludes that, while a predominantly traditional educational model is identified, there is a favorable disposition toward the adoption of active, student-centered methodologies and a favorable outlook for pedagogical innovation.
En el contexto actual, donde las metodologías tradicionales se enfrentan a un creciente desinterés estudiantil, las instituciones de la Educación Superior cubana e encuentran ante el desafío de replantear sus concepciones de enseñanza aprendizaje e innovar en la didáctica según exigencias sociales y el desarrollo tecnológico. La pregunta central es ¿Cómo perciben profesores y estudiantes universitarios la introducción de nuevas formas de enseñanza que fomenten un aprendizaje activo? El presente trabajo explora no solo la percepción de los actores claves del proceso docente educativo, sino también ofrece un diagnóstico claro y un pronóstico para guiar la transformación hacia una enseñanza verdaderamente centrada en el estudiante. Siguió un diseño exploratorio ex post-facto, no experimental, que combina técnicas e instrumentos de corte cuanti-cualitativos. Se evidenció un modelo didáctico actual centrado en métodos tradicionales e insuficiente preparación de los docentes en el empleo de las metodologías activas, lo que demanda personalizar estrategias de implementación con adaptación a necesidades y características particulares. El estudio concluye que, si bien se identifica un modelo educativo predominantemente tradicional hay una disposición propicia hacia la adopción de metodologías activas centradas en el estudiante y pronóstico favorable para la innovación pedagógica.
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Angel Guido

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