III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
This work aims to contribute to the development of Social Sciences Didactics, based on the investigation of the following research question: How to use the real estate of cultural interest of the Historic Center of Guadalajara de Buga for the design of a didactic proposal that promotes the valuation of the city's heritage? To this end, the objective of this work is to develop a proposal for Heritage Education using the real estate of cultural interest of the Historic Center of Guadalajara de Buga. In order to investigate the possibilities of Buga as an educating city, methodologically we proceeded by designing a work model that articulated documentary research with field work; in this sense, the design gave a predominant place to the qualitative research approach. Among the main results are: 1) in the city of Guadalajara de Buga there is a significant development of legislation for heritage education, but this progress does not correspond to the level of development of pedagogical practices; 2) the city of Buga, from its heritage capital, can easily become an educating agent, thus distorting the paradigm that restricts the teaching-learning processes to the school.
Resumen
Este trabajo pretende contribuir al desarrollo de la Didáctica de las Ciencias Sociales, a partir de la indagación de la siguiente pregunta de investigación: ¿Cómo utilizar los bienes inmobiliarios de interés cultural del centro Histórico de Guadalajara de Buga para el diseño de una propuesta didáctica que fomente la valoración del patrimonio de la ciudad? Para ello, el objetivo de este trabajo es desarrollar una propuesta de Educación Patrimonial utilizando los bienes inmuebles de interés cultural del Centro Histórico de Guadalajara de Buga. Para indagar las posibilidades de Buga como ciudad educadora, metodológicamente se procedió diseñando un modelo de trabajo que articulara la investigación documental con el trabajo de campo; en este sentido, el diseño otorgó un lugar predominante al enfoque cualitativo de investigación. Dentro de los principales resultados se encuentran: 1) en la ciudad de Guadalajara de Buga hay un desarrollo significativo de la legislación para la educación patrimonial, pero dicho avance no se corresponde con el nivel de desarrollo de prácticas pedagógicas; 2) la ciudad de Buga, desde su capital patrimonial, se puede convertir fácilmente en un agente educador, desvirtuando así el paradigma que restringe los procesos de enseñanza- aprendizaje a la escuela.
About The Speaker
Jhon Edwin Tejeda López
Discussion