III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Summary
Problematic: The research that is carried out addresses a problem that is insufficiently addressed from the educational scientific activity, referring to early attention to the language of children with Down syndrome.
Goals: It is proposed as a general objective to build a theoretical-methodological conception of early attention to the language of children with Down syndrome in preschool childhood.
Methodology: The study presented assumes the materialist dialectical method of Marxist-Leninist philosophy and uses action research in its cooperative variant. For its development, methods such as: in-depth interview, document analysis, questionnaire, participant observation, case study, as well as triangulation of sources were applied. It was also necessary to apply standardized tests and inventories for the evaluation of language.
Results and discussion: The results of the studies carried out in the field, as well as the actions of collective reflection allowed the construction of a theoretical-methodological conception that is erected and overlaps in the current model of early and preschool care for children with special educational needs in Cuba; it provoked a renewal in the acting conception, expressed through a set of guiding ideas that contributed new qualities to said process, and that implied transformations of an operational nature in the search for new theoretical and practical solutions to the identified problems.
Conclusions: With the realization of an instrumental case study applied to a child with Down syndrome, it was possible to verify its practical feasibility, and the foreseeable potential impact.
Resumen
Problemática:
La investigación que se realiza aborda una problemática insuficientemente atendida desde la actividad científica educacional, referida a la atención temprana al lenguaje de los niños con síndrome de Down.
Objetivo(s):
Se propone como objetivo general construir una concepción teórico-metodológica de la atención temprana al lenguaje de los niños con síndrome de Down de infancia preescolar.
Metodología:
El estudio que se presenta asume el método dialéctico materialista de la filosofía marxista-leninista y emplea la investigación acción en su variante cooperativa. Para su desarrollo se aplicaron métodos como: entrevista en profundidad, análisis de documentos, cuestionario, observación participante, estudio de caso, así como la triangulación de fuentes. También fue necesaria la aplicación de pruebas estandarizadas e inventarios para la evaluación del lenguaje.
Resultados y discusión:
Los resultados de los estudios realizados en el campo, así como las acciones de reflexión colectiva permitieron la construcción de una concepción teórico-metodológica que se erige e imbrica en el modelo vigente de atención temprana y preescolar a niños con necesidades educativas especiales en Cuba; la misma provocó una renovación en la concepción actuante, expresada a través de un conjunto de ideas rectoras que aportaron nuevas cualidades a dicho proceso, y que implicaron transformaciones de carácter operacional en la búsqueda de nuevas soluciones teóricas y prácticas a las problemáticas identificadas.
Conclusiones:
Con la realización de un estudio de caso instrumental aplicado a un niño con síndrome de Down, fue posible comprobar su factibilidad práctica, y el impacto potencial previsible.
About The Speaker
Dra. Tamara Beatriz Hernández Ortega
Discussion