III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Racism continues to operate in today's societies as a mechanism of domination, exclusion and social injustice, together with its multiple subjective expressions that are objectified in behavior, attitudes and from education; given that historically the problem of "races" has been taught and learned in addition to the socialization process, from educational institutions. A factual study carried out at the University of Las Tunas, allowed identifying limitations to educate raciality in an intentional, systematic and hierarchical way; manifested in the lack of communicative actions that favor for this purpose, lack of visualization of messages and communicative products that make racial equity transparent, which has repercussions in the prevalence of expressions of discrimination, stereotypes and racial prejudices. This work, based on the theoretical conceptions of communication as a process for social transformation and based on the integral formation of the university student, proposes a set of elements to dynamize the relation formation-communication-racial education from the communicative process, which contributes to the conformation of a more inclusive, equitable and socially just raciality in the university context, based on the social project that is being built in Cuba.
El racismo continúa operando en las sociedades actuales como mecanismo de dominación, exclusión e injusticia social, unido a sus múltiples expresiones subjetivas que se objetivan en el comportamiento, las actitudes y desde la educación; dado que históricamente el problema de las “razas” ha sido enseñado y aprendido además del proceso de socialización, desde las instituciones educativas. Un estudio fáctico realizado en la Universidad de Las Tunas, permitió identificar limitaciones para educar la racialidad de manera intencional, sistemática y jerárquica; manifiesto en la falta de acciones comunicativas que favorezcan para este fin, falta visualización de mensajes y productos comunicativos que transparenten la equidad racial, lo que repercute en la prevalencia de expresiones de discriminación, estereotipos y prejuicios raciales. El presente trabajo sustentado en las concepciones teóricas de la comunicación como proceso para la transformación social y con base en la formación integral del estudiante universitario, propone un conjunto de elementos para dinamizar la relación formación- comunicación- educación racial desde el proceso comunicativo, que contribuya a la conformación de una racialidad más inclusiva, equitativa y de justicia social en el contexto universitario, con base en el proyecto social que se construye en Cuba.
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MsC. Sarais Díaz Pérez
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