III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Scientific results of the project “Guidance and education for families and teachers in the rural sector and vulnerable areas for the educational inclusion of children with disabilities” are presented, associated with the Education sector program. In the socio-educational inclusion of children with ASD, families are dissatisfied with the attention their children receive in regular education, which they attribute to the insufficient preparation of educators. They report that the relationships between families and the educational institution do not always develop harmoniously; The education and guidance processes for families are inconsistent, their potential is not well used. The project's objectives include preparing educators to work with these families to put them in a position to take on the challenge of socio-educational inclusion. Participatory action research, qualitative and quantitative, and modeling are used. As a result, it is confirmed that families have gained prominence in the socio-educational inclusion of their children with ASD; The awareness of educators and other families is greater. The preparation of teachers in the orientation and education of families has had a significant impact on the coordination relationships between teachers and families. Research has shown that educators and families play an essential role in the socio-educational inclusion of children with ASD; It has also provided methodologies for working with families.
Se presentan resultados científicos del proyecto “La orientación y educación a familias y docentes del sector rural y zonas vulnerables para la inclusión educativa de los niños con discapacidad”, asociado al programa sectorial de Educación. En la inclusión socioeducativa de los niños con TEA se constatan insatisfacciones de las familias con respecto a la atención que reciben sus hijos en la enseñanza regular, que atribuyen a la insuficiente preparación de los educadores. Refieren que las relaciones entre las familias y la institución educativa no siempre se desarrollan de manera armónica; los procesos de educación y orientación a las familias son inconstantes, no se aprovechan bien sus potencialidades. El proyecto tiene entre sus objetivos preparar a los educadores para el trabajo con esas familias para ponerlas en condiciones de asumir el reto de la inclusión socioeducativa. Se emplea la investigación acción participativa, la cualitativa y cuantitativa, y la modelación. Como resultado, se constata que las familias han ganado protagonismo en la inclusión socioeducativa de sus hijos con TEA; es mayor la sensibilización de los educadores y otras familias. La preparación de los docentes en la orientación y educación a las familias lo que ha tenido una repercusión significativa en las relaciones de coordinación entre los docentes y las familias. La investigación ha demostrado que los educadores y las familias juegan un papel esencial en la inclusión socioeducativa de los niños con TEA; también ha aportado metodologías de trabajo con las familias.
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Pedro Luis Castro Alegret
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