III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
The objective of this work is to analyze the education of interprofessionalism in the undergraduate training of students in Early Childhood Education careers. A qualitative methodology is used with an exploratory scope design, the use of methods such as: Document Analysis and Interviews; The review of different databases, scientific journals, experiences in practice and the study of the conceptual bases of Study Plan E, the Professional Models of Early Childhood Education, as well as the criteria of specialists in the training of these professionals. The results show the convenience of educating interprofessionalism in students of Early Childhood Education careers, based on the need for collaborative learning and practices, problem-based learning, the solution of professional problems, the case study method and training. professional ethics. The evaluations focus their attention on the possibilities of achieving this from the General Pedagogical Training discipline, a common core in training, and the need to continue delving into interprofessional education from pedagogical research. The education of interprofessionalism in Early Childhood Education careers enables shared learning in different contexts (academic, work and research); contributes to a constant relationship with the work object of the profession, in connection with other specialties; a more comprehensive performance of the modes of professional action in solving problems specific to the profession and enhances the relationship between theory and practice.
Resumen
El presente trabajo tiene el objetivo de analizar la educación de la interprofesionalidad en la formación de pregrado de los estudiantes de las carreras de la Educación Infantil. Se utiliza una metodología cualitativa con un diseño de alcance exploratorio, la utilización de métodos como: Análisis de documentos y Entrevistas; se realiza la revisión de diferentes bases de datos, revistas científicas, experiencias en la práctica y el estudio de las bases conceptuales del Plan de Estudio E, de los Modelos del profesional de la Educación infantil, así como los criterios de especialistas en la formación de estos profesionales. Los resultados evidencian la pertinencia de educar la interprofesionalidad en estudiantes de las carreras de la Educación Infantil, fundamentado en la necesidad de aprendizajes y prácticas colaborativas, el aprendizaje basado en problemas, la solución de problemas profesionales, el método de casos de estudios y la formación ética profesional. Las valoraciones centran su atención en las posibilidades de lograrlo desde la disciplina Formación Pedagógica General, tronco común en la formación, y la necesidad de continuar profundizando sobre la educación de la interprofesionalidad desde la investigación pedagógica. La educación de la interprofesionalidad en las carreras de la Educación Infantil posibilita el aprendizaje compartido en diferentes contextos (académico, laboral e investigativo); contribuye a una constante relación con el objeto de trabajo de la profesión, en vínculo con otras especialidades; un desempeño más integral de los modos de actuación profesional en la solución de problemas propios de la profesión y potencia la relación teoría y práctica.
About The Speaker
M. Sc. Nancy de las Mercedes Gallardo Machado
Discussion