III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
In the field of higher education, improving teaching digital competence becomes a fundamental element so that the institutions themselves can continue to carry out their main mission in the current social context. To achieve this ambitious challenge, this study was aimed at characterizing the level of digital competence perceived by teachers at the “Marta Abreu” Central University of Las Villas, who are involved in the training of education professionals. From a theoretical point of view, the study was based on the conceptions of the European frameworks, DigCompEdu and OpenEdu for the development of digital skills, related to six areas of the models: 1. Professional commitment; 2. Digital content; 3. Teaching and learning; 4. Evaluation and feedback; 5. Empowerment of the student body; 6. Development of digital skills of students and 7. Open education. The research was developed assuming the mixed approach, in two stages, a first quantitative stage: it consisted of the application of a survey to 137 teachers from the faculties of education and the second qualitative stage: it consisted of the application of the focus group method to discuss the results and propose recommendations. As main conclusions, it is concluded that the median level of perceived teaching digital competence is in the categories of explorer and integrator, 42% and 34% respectively, more than half of those surveyed. The need has also been detected to develop personalized training to continue improving digital competence among teaching staff.
En el ámbito de la educación superior, la mejora de la competencia digital docente se convierte en un elemento fundamental para que las propias instituciones puedan seguir desempeñando su misión principal en el contexto social actual. Para conseguir ese reto tan ambicioso, este estudio, estuvo dirigido a caracterizar el nivel de competencia digital percibido por los docentes de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, que intervienen en la formación de los profesionales de la educación. Desde el punto de vista teórico el estudio se fundamentó en las concepciones de los marcos europeo, DigCompEdu y OpenEdu para el desarrollo de las competencias digitales. La investigación se desarrolló asumiendo el enfoque mixto, en dos etapas, una primera etapa cuantitativa: consistió en la aplicación de una encuesta a 137 docente de las facultades de educación y la segunda etapa cualitativa: consistió en la aplicación del método de grupo focal para discutir los resultados y proponer recomendaciones. Como conclusiones principales se concluye que la mediana del nivel de competencia digital docente percibido se encuentra en las categorías de explorador e integrador, el 42% y el 34% respectivamente, más de la mitad de los encuestados. También se ha detectado la necesidad de que se desarrolle formación personalizada para seguir mejorando esa competencia digital entre el personal docente.
About The Speaker
Dr. José Antonio Marimón Carrazana
Discussion