III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Offering quality inclusive education means meeting the needs of all students so that they reach the highest level of development based on their possibilities. However, it is common to find at different school educational levels that they do not achieve academic competencies in accordance with their abilities and with the regular time of each school year. In Cuba, these students receive different names: without expired objectives, repeaters, multirepeaters, etc. or in the case of the most aggravated schoolchildren with delays in psychological development, terminology that creates terminological confusion and classification systems that do not correspond to scientific results at an international level on the one hand, and on the other hand, insufficiencies to employ successful strategies in accordance with this diversity.
In the present work, the result of a sectoral project of the Ministry of Education, a proposal is made to reconceptualize the concept, causes, classification and care strategies of children, adolescents and young people with learning difficulties based on a case study of subjects, associated factors and teacher training in primary, secondary and pre-university education in the province of Holguín. A new classification of learning difficulties adapted to the Cuban school is proposed; Decoding, psycholinguistic, interhemispheric combination, cognitive and metacognitive strategies are tested to care for these students and a strategy is developed that covers the initial and ongoing training of teachers to address these difficulties. Results that demonstrate relevance in its introduction into practice.
Ofrecer una educación inclusiva de calidad implica satisfacer las necesidades de todos los alumnos para que alcancen el mayor nivel de desarrollo en función de sus posibilidades. Sin embargo, es común encontrar en los diferentes niveles educativos escolares que no alcanzan las competencias académicas en correspondencia con sus capacidades y con el tiempo regular de cada curso escolar. En Cuba esos alumnos reciben diferentes denominaciones: sin objetivos vencidos, repetidores, multirrepetidores, etc. o en el caso de los más agravados escolares con retardo en el desarrollo psíquico terminología que crea confusiones terminológicas y sistemas clasificatorios que no se corresponden con los resultados científicos a nivel internacional por una parte y por otra insuficiencias para emplear estrategias exitosas en correspondencia con esta diversidad.
En el presente trabajo, resultado de un proyecto sectorial del Ministerio de Educación, se hace una propuesta de reconceptualización de concepto, causas, clasificación y estrategias de atención de los niños, adolescentes y jóvenes con dificultades de aprendizaje a partir de un estudio de casos de sujetos, factores asociados y formación del docente en las educaciones primaria, secundaria y preuniversitario en la provincia de Holguín. Se propone una nueva clasificación de dificultades de aprendizaje atemperada a la escuela cubana; se prueban estrategias de decodificación, psicolingüísticas, de combinación interhemisférica, cognitivas y metacognitivas para la atención a estos escolares y se elabora una estrategia que abarca la formación inicial y permanente de los docentes para atender dichas dificultades. Resultados que demuestran pertinencia en su introducción en la práctica.
About The Speaker
Dra. Maritza Salazar Salazar
Discussion