III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
Problem: How to contribute to the preparation of teachers to promote healthy lifestyles related to non-communicable diseases? Objective: Develop a Pedagogical Model that contributes to the preparation of teachers to promote healthy lifestyles related to non-communicable diseases. Methodology: Theoretical, empirical and statistical methods were worked on, highlighting strategic planning, systematization, modeling and triangulation. The sample was 25 teachers. Results: A Pedagogical Model was developed for the preparation of Primary School teachers in the promotion of healthy lifestyles, taking into account the cognitive, motivational and attitudinal categories, being implemented through the Institutional Educational Project and Network work. They developed animated, foldable, educational videos that were used in the Methodological Workshops on related topics. Conclusions: The National and International Conferences on Health Promotion and Education prioritize the preparation of teachers to face the problems and complexities of life, culture, health and society. The diagnosis demonstrated cognitive, motivational and attitudinal needs. The systematization of experiences made it possible to obtain findings. The Pedagogical Model simply reproduces the general elements of teacher preparation. It has a systemic, dynamic, participatory nature and determines that the promotion of EVS takes place through the Institutional Educational Project. User criteria about the Model were positive. They value it as relevant, necessary and responds to the challenges of social and educational development and ensure its applicability in the III Improvement of the National Education System.
Resumen
Problemática: ¿Cómo contribuir a la preparación del docente para promover estilos de vida saludable relacionados con las enfermedades no transmisibles?
Objetivo: Elaborar un Modelo Pedagógico que contribuya a la preparación del docente para promover estilos de vida saludable relacionados con las enfermedades no transmisibles.
Metodología: Se trabajaron los métodos teóricos, empíricos y estadísticos, destacándose la planeación estratégica, sistematización, modelación y triangulación. La muestra fue de 25 docentes.
Resultados: Se elaboró un .Modelo Pedagógico para la preparación del docente de la Escuela Primaria en la promoción de estilos de vida saludable, atendiendo a las categorías cognitiva, motivacional y actitudinal, implementándose a través del Proyecto Educativo Institucional y el trabajo en Red. Se desarrollaron animados, plegables, videos educativos que se emplearon en los Talleres Metodológicos en las temáticas afines.
Conclusiones: Las Conferencias Nacionales e Internacionales sobre Promoción y Educación para la Salud, priorizan la preparación de los docentes para enfrentar los problemas y complejidades de la vida, la cultura, la salud y la sociedad. El diagnóstico demostró necesidades cognitivas, motivacionales y actitudinales. La sistematización de experiencias posibilitó la obtención de hallazgos. El Modelo Pedagógico reproduce simplificadamente los elementos generales de la preparación del docente. Tiene carácter sistémico, dinámico, participativo y determina que la promoción de EVS se concrete a través del Proyecto Educativo Institucional. Los criterios de usuarios sobre el Modelo fueron positivos. Lo valoran de pertinente, necesario y da respuesta a los desafíos del desarrollo social y educacional y aseguran su aplicabilidad en el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación.
About The Speaker
Dr. Clara Luz Rodríguez Cervera
Discussion