III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract:
• Problem: At present, alternatives are needed for the environmental education of the
new generations.
• Objective(s): Develop a sociocultural proposal for the promotion of green marketing
aimed at the environmental education of children in the "José Luis Miranda" Palace of
Pioneers, in Santa Clara in 2023.
• Methodology: Descriptive study at the "José Luis Miranda" Palace of Pioneers in Santa
Clara from March to June 2023. We worked with the population of fourth grade children
from whom a convenient sample of 10 was taken. Experts were also used. for the
evaluation of the proposal. Theoretical (analysis and synthesis, induction and deduction,
and modeling) and empirical (documentary review, observation, and group interviews)
methods were used. The theoretical referents were green marketing and the sensitive
creative method.
• Results and discussion: In the institution there is no history of promoting green
marketing. The talking map technique was used. The priority issues from the perception
of the children were the collection of solid waste, the recycling of plastic and the quality
of the water, which favored the author for the design of the action proposal consisting of
a triptych, a workshop and a dynamic awareness that was used by five teachers as a way
to promote green marketing. The results are similar to those of other authors who have
published studies on green marketing worldwide.
•Conclusions: The sociocultural proposal is valued by the experts as pertinent, useful
and with pedagogical value.
Resumen:
Problemática: En la actualidad se precisa de alternativas para la educación
ambiental de las nuevas generaciones.
Objetivo(s): Desarrollar una propuesta sociocultural para la promoción del
marketing verde dirigida a la educación ambiental de niños en el Palacio de
Pioneros “José Luis Miranda”, de Santa Clara en 2023.
Metodología: Estudio descriptivo en el Palacio de Pioneros “José Luis Miranda”
de Santa Clara de marzo a junio del 2023. Se trabajó con la población de niños de
cuarto grado de los que se tomó una muestra conveniente de 10. También se
utilizaron expertos para la valoración de la propuesta. Se utilizaron métodos
teóricos (análisis y síntesis, inducción y deducción, y modelación) y empíricos
(revisión documental, observación y entrevistas grupales). Los referentes teóricos
fueron el marketing verde y el método creativo sensible.
Resultados y discusión: En la institución no existen antecedentes de la
promoción del marketing verde. Se utilizó la técnica del mapa hablante. Los temas
prioritarios desde la percepción de los niños fueron la recogida de desechos
sólidos, el reciclaje del plástico y la calidad de las aguas lo que favoreció a la
autora para el diseño de la propuesta de acción constituida por un tríptico, un taller
y una dinámica de sensibilización que fue utilizada por cinco profesores como vía
para la promoción del marketing verde. Los resultados son similares a los de otros
autores que han publicado estudios sobre marketing verde a nivel mundial.
Conclusiones: la propuesta sociocultural es valorada por los expertos como
pertinente, útil y con valor pedagógico
About The Speaker
Sonia María Medina Pérez
Discussion