III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
Problem: At present in Cuba, postgraduate education is supported in the distance modality. However, there are few researchers, directors and university professors who carry out an evaluation of the social impact of the postgraduate programs that are developed in this modality of study, without delving sufficiently into the knowledge acquired and its transfer to professional and social performance. Therefore, it can be affirmed that the measurement of the impact of the postgraduate organizational forms that are developed in this modality cannot be postponed.
Objective: Design a rubric as an instrument that allows evaluating the impact of postgraduate professional improvement in the distance modality.
Methodology: The analytical-synthetic, the structural systemic, the documentary analysis, and the discussion group were used, with a dialectical materialist approach, as methods of educational research.
Results and discussion: The actions in the different stages of the "Methodology for the evaluation of the impact of Graduate Education" that is implemented at the UCLV are contextualized for this modality. Indicators are established to measure the impact of the distance postgraduate course, in the dimensions related to personal, organizational and social transformation. A rubric is presented as an instrument to evaluate these indicators and their assessment.
Conclusions: The rubric that is proposed is a valid instrument to systematically evaluate the impact of postgraduate education in the distance modality and consequently the application of improvement plans based on these results.
Resumen
Problemática: En la actualidad en Cuba, se respalda una educación posgraduada en la modalidad a distancia. Sin embargo, son pocos los investigadores, directivos y profesores universitarios que realizan una evaluación del impacto social de los programas de posgrado que se desarrollan en esta modalidad de estudio, sin profundizar suficientemente, en los conocimientos adquiridos y su transferencia al desempeño profesional y social, por lo que se puede afirmar que es impostergable la medición del impacto de las formas organizativas de posgrado que se desarrollan en esta modalidad.
Objetivo: Diseñar una rúbrica como instrumento que permita evaluar el impacto de la superación profesional de posgrado en la modalidad a distancia.
Metodología: Se emplearon, con un enfoque dialectico materialista: el analítico-sintético, el sistémico estructural, el análisis documental, y el grupo de discusión, como métodos de la investigación educativa.
Resultados y discusión: Se contextualizan para esta modalidad, las acciones en las diferentes etapas la “Metodología para la evaluación del impacto de la Educación de Postgrado” que se implementa en la UCLV. Se establecen los indicadores para medir el impacto del posgrado a distancia, en las dimensiones referidas a la transformación en lo personal, organizacional y social. Se presenta una rúbrica como instrumento para evaluar estos indicadores y su valoración.
Conclusiones: La rúbrica que se propone es un instrumento válido para evaluar de manera sistemática el impacto de la educación de posgrado en la modalidad a distancia y en consecuencia la aplicación de planes de mejora a partir de esos resultados.
About The Speaker
Dr. Aida Maria Torres Alfonso
Metodóloga de la Dirección de Educación de Posgrado. Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación, UCLV. Coordinadora del Doctorado en Ciencias de la Educación. Profesor Consultante
Discussion