3rd International Conference on Industrial Engineering
CINDUS 2023
In order to evaluate the quality of a product, it is necessary to listen to the voice of the customer, as this would guarantee, at the end of the process, to ensure the highest acceptance and the best performance of the product. There are many techniques that support a continuous improvement approach and, therefore, quality management. One of the best and currently most popular is the Quality Function Deployment (QFD) tool. This paper proposes to analyze how QFD can be used in the Fábrica de Conservas de Frutas y Vegetales de Yara to explore the level of customer satisfaction with the characteristics offered in the products produced there. With the research it was possible to know the best quality products of the factory and of greater acceptance by the clients, the technical characteristics that constitute the strategic resources for the company and the requirements that are necessary to optimize to improve the perception and acceptability that the clients have with the products.
Para evaluar la calidad de un producto es necesario escuchar la voz del cliente, pues se garantizaría con esto, al final del proceso, asegurar la mayor aceptación y las mejores prestaciones del producto. Existen muchas técnicas que apoyan un enfoque de mejoramiento continuo y, por tanto, la administración por calidad. Una de las mejores y actualmente más popular es la herramienta llamada Despliegue de la Función de Calidad (QFD). Este trabajo propone analizar cómo el QFD puede ser utilizado en la Fábrica de Conservas de Frutas y Vegetales de Yara para explorar el nivel de satisfacción de los clientes con las características ofrecidas en los productos que allí se elaboran. Con la investigación se pudieron conocer los productos de mejor calidad de la fábrica y de mayor aceptación por los clientes, las características técnicas que constituyen los recursos estratégicos para la empresa y los requerimientos que son necesarios optimizar para mejorar la percepción y aceptabilidad que tienen los clientes con los productos.
About The Speaker
Ing. Raúl Arturo Jiménez Rodríguez
Discussion