International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Didactic alternatives for teaching Scratch in the initial training of Computer Science teachers

•    Problem: the third improvement of Cuban education includes, for the first time, the teaching of programming in all educations. Assuming the direction of this process is a challenge for the professors of the specialty, so it is necessary to prepare them from their initial training, in correspondence with the didactic guidelines.
•    Objective (s): present the decisions made at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, when incorporating a subject into the curriculum of the Bachelor of Education career. Informatics, through which the teacher in training is prepared to direct the teaching-learning process of Scratch.
•    Methodology: a bibliographic review was carried out on trends in programming teaching and Scratch in particular. The programs proposed for Computer Science subjects in all educations were analyzed. A program was established for a subject of the own curriculum in the training of teachers of the specialty. A first application was made in educational practice.
•    Results and discussion: the objectives and the knowledge system of the proposed subject were specified, as well as types of exercises to be used. The application of the proposal showed its potential for the development of collaborative work and the integration of content in the training of the Computer Science teacher.
•    Conclusions: the research process developed showed the wisdom of incorporating a subject into the curriculum of the Bachelor of Education career. Computer science, to complete the teacher's preparation for this specialty.

•    Problemática: el tercer perfeccionamiento de la educación cubana incluye, por primera vez, la enseñanza de la programación en todas las educaciones. Asumir la dirección de este proceso es un reto para los profesores de la especialidad, por lo que se requiere prepararlos desde su formación inicial, en correspondencia con los lineamientos de la didáctica.
•    Objetivo(s): presentar las decisiones tomadas en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, al incorporar una asignatura al currículo propio de la carrera Licenciatura en Educación. Informática, a través de la cual se prepare al profesor en formación para dirigir el proceso de enseñanza aprendizaje del Scratch.
•    Metodología: se realizó una revisión bibliográfica sobre las tendencias de la enseñanza de la programación y en particular el Scratch. Se analizaron los programas que se proponen para las asignaturas de Informática en todas las educaciones. Se conformó un programa para una asignatura del currículo propio en la formación de profesores de la especialidad. Se realizó una primera aplicación en la práctica educativa.
•    Resultados y discusión: se precisaron los objetivos y el sistema de conocimientos de la asignatura que se propuso, así como tipos de ejercicios a utilizar. La aplicación de la propuesta mostró sus potencialidades para el desarrollo del trabajo colaborativo y la integración de contenidos en la formación del profesor de Informática.
•    Conclusiones: el proceso investigativo desarrollado mostró lo acertado de incorporar una asignatura al currículo propio de la carrera Licenciatura en Educación. Informática, para completar la preparación del profesor de esta especialidad.

About The Speaker

Keila Irene Díaz Tejera

Dr. Keila Irene Díaz Tejera

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 12:15 PM
3 minutes
L7
Authors
Dr. Keila Irene Díaz Tejera
Yordan Antonio Sánchez Castillo
Dr. María Amelia Muñoz Pentón
Keywords
computer science didactics; scratch; types of exercises
didáctica de la informática; scratch; tipologías de ejercicios