International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Didactic conception of a distance postgraduate course on TIC applied to teaching and investigation
Didactic conception of a distance postgraduate course on TIC applied to teaching and investigation

The work shows the experiences developed in the Center for Education Studies of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, Cuba, to contribute to the use and integration of ICT applications, tools and resources in the continuous training of professionals. As an objective, the development of a didactic conception for a distance postgraduate course on ICT applied to teaching and research as substantive processes in the university is proposed, considering the potentialities of the technological platform available in the institution. Action-research and systematization during the moments or stages that the research comprises is assumed as a methodological approach. As a result, the didactic conception was elaborated, conformed throughout the investigative process and was verified in the conditions of the technological infrastructure of the university. It is considered a viable and effective solution, as it presents the solution to an existing problem in the university, applicable and necessary in the current and future conditions that society demands from Cuban universities

El trabajo muestra las experiencias desarrolladas en el Centro de Estudios de Educación de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba, para contribuir a la utilización e integración de aplicaciones, herramientas y recursos de las TIC en la formación continua de profesionales. Como objetivo se propone la elaboración de una concepción didáctica para un curso de posgrado a distancia, sobre las TIC aplicadas a la docencia y la investigación como procesos sustantivos en la universidad, considerando las potencialidades de la plataforma tecnológica disponible en la institución. Se asume como enfoque metodológico la investigación-acción y la sistematización durante los momentos o etapas que comprende la investigación. Como resultado se elaboró la concepción didáctica, conformada a lo largo del proceso investigativo y fue constatada en las condiciones de la infraestructura tecnológica de la universidad. Se considera una solución viable y efectiva, en tanto presenta la solución a una problemática existente en la universidad, aplicable y necesaria en las condiciones actuales y futuras que demanda la sociedad a las universidades cubanas

About The Speaker

Irving Batte Monter

Dr. Irving Batte Monter

UCLV Flag of Cuba

Profesor del Centro de Estudios de Educación "Gaspar Jorge García Galló" de la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 3:36 PM
3 minutes
L6
Authors
Dr. Irving Batte Monter
Dr. José Julián García Muñoz
MsC. Odayme Abreu Rodríguez
Keywords
concepción didáctica
didactic conception
educación a distancia
educación de posgrado
entornos virtuales de aprendizaje
long distance education
postgraduate education
procesos universitarios
university processes
virtual learning environments
Documents