International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
The problematic of the teaching-learning process of scientific research in the Social and Humanistic Sciences has been dealt with by several authors since as early as 1995. The authors Montenegro, Ramos, Sánchez Puentes, Gallegos y Rizo, stand out, who use the terms: didactics of scientific research, training of researchers, didactic strategies for research, and others. This paper collects the results of an exploratory study that aims to identify theoretical and methodological foundations about the University Didactics of scientific research for the Social and Humanistic Sciences and determine the insufficiencies in the scenario of Cuban universities (central region of the country) in undergraduate teaching. The methodology used privileged documentary analysis, observation and methodological triangulation; data collection was deepened taking into account the authors' experience in teaching the methodology of scientific research and research carried out. The pedagogical approach to the subject is novel, especially if one takes into account that there are few works on the subject. The systematization of international and Cuban research provides new approaches to the training process for new generations of professionals. It was concluded that the teaching of research in the field of Higher Education requires the construction and improvement of a new Didactics, a reflection to which this work contributes. Professional training is inconceivable without learning from scientific research; this as a subject is inherent to pre and postgraduate teachings.
El proceso de enseñanza aprendizaje de la investigación científica en las Ciencias Sociales y Humanísticas ha sido tratado por varios autores desde fecha tan temprana como 1995. Se destacan, los autores, Montenegro, Ramos, Sánchez Puentes, Gallegos y Rizo; que utilizan los términos: didáctica de la investigación científica, formación de investigadores, estrategias didácticas para la investigación, y otros. La presente ponencia recoge resultados de un estudio exploratorio que tiene como objetivo identificar fundamentos teóricos metodológicos acerca de la Didáctica Universitaria de la investigación científica para las Ciencias Sociales y Humanísticas y determinar las insuficiencias en el escenario de las universidades cubanas (región central del país) en la enseñanza de pregrado.La metodología empleada privilegió el análisis documental, la observación y la triangulación metodológica; se profundizó en la obtención de los datos teniendo en cuenta la experiencia de las autoras en la enseñanza de la metodología de la investigación científica e investigaciones realizadas. El enfoque pedagógico del tema es novedoso, sobre todo si se tiene en cuenta que existen pocos trabajos al respecto. La sistematización de investigaciones internacionales y de Cuba aportan nuevos enfoques al proceso de formación de las nuevas generaciones de profesionales. Se concluyó que la enseñanza de la investigación en el ámbito de la Educación Superior requiere de la construcción y perfeccionamiento de una nueva didáctica, reflexión a la que este trabajo contribuye.Es inconcebible la formación profesional universitaria sin el aprendizaje de la investigación científica;
About The Speaker
Prof. Yamilet Pérez Clemente