International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Distance education in the UCLV, inclusive and sustainable projection of the new educational scenario

Educating for sustainability presupposes transforming universities to achieve an educational change in accordance with the new scenarios of higher education in the world and in this sense, distance education constitutes a backbone to promote all economic and social models of any country, but the problem lies in how to achieve bottom-up development since its success depends on multiple factors and correct institutional policies, or what is the same, a sustainable and complex approach.
The present work aims to explain how the Distance Education Group and the Educational Technology Department have conceived distance education at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas with an integrative projection, complex and sustainable vision since 2015 to the present. The work uses a qualitative methodology, with the systematization of theory and practice as an essential method.
 As a result, an integrative conception of strategic actions is exposed from different key areas such as methodological activity, postgraduate studies, carrying out systematic diagnoses, the implementation of the new Distance Education Model in selected careers, scientific activity and research, the production of educational computer resources and the strengthening of the structures that govern this activity.
The upward development of this process, given by the increase in virtualization of learning, the number of trained teachers, and the change in the mentality of teachers and managers, denote the success of the actions outlined.

Educar para la sostenibilidad presupone transformar las universidades para lograr un cambio educativo en concordancia con los nuevos escenarios de la educación superior en el mundo y en este sentido, la educación a distancia constituye un eje vertebrador para impulsar todo modelo económico y social de cualquier país, pero la problemática radica en cómo lograr un desarrollo ascendente ya que su   éxito depende de múltiples factores y acertadas políticas institucionales, o lo que es lo mismo, un enfoque sostenible y complejo.
El presente trabajo tiene como objetivo explicar cómo desde el Grupo de Educación a Distancia y el Departamento de Tecnología Educativa se ha concebido la educación a distancia en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas   con una proyección integradora, visión compleja y sostenible desde 2015 hasta la actualidad. El trabajo utiliza una metodología cualitativa, con la sistematización de la teoría y la práctica como método esencial.
Como resultado se expone una concepción integradora de acciones estratégicas desde diferentes áreas claves como la actividad metodológica, el posgrado, la realización de diagnósticos sistemáticos, la implementación del nuevo Modelo de Educación a Distancia en carreras seleccionadas, la actividad científica e investigación, la producción de recursos informáticos educativos y el fortalecimiento de las estructuras que rectoran esta actividad.
El desarrollo ascendente de este proceso, dado por el incremento de la virtualización del aprendizaje, el número de docentes preparados, y el cambio de mentalidad de docentes y directivos, denotan el éxito de las acciones trazadas.

About The Speaker

Nancy Andreu Gómez

Dr. Nancy Andreu Gómez

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 11:10 AM
5 minutes
L7
Authors
Dr. Nancy Andreu Gómez
Dr. Maida Librada Bilbao Consuegra
Benito Justo Pírez Noy
Keywords
aulas virtuales; plataforma moodle; tecnologías de la información y las comunicaciones
virtual classrooms; moodle platform; information technology and communications
Documents