International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Education project for the sustainable local development in students of secondary basic.

Problematic. The incorporation of socio-productive projects to the basic secondary curriculum, which contribute to the education of the student and the development of the community; linked to the local development of the territory, according to ministerial resolution 186/14, it is considered an insufficiently attended issue at this educational level. Among the causes are, resistance to change and the lack of knowledge of teachers at work in projects related to local development. Objective. Propose and apply a project methodology to be implemented in the basic secondary school curriculum, which contemplates the pedagogical requirements and guidelines to be taken into account in the school institution based on education for the sustainable local development of students. Methods. Methods of the theoretical level are used such as: the historical-logical, the analytical-synthetic, inductive-deductive and the empirical level: the survey, in-depth interview, participant observation, analysis of the product of the activity and the presentation of progress. Results. The proposed methodology allowed to provide teachers with knowledge for project work and contributed to the education of students for sustainable local development from the appropriation of knowledge and investigative skills that allowed to project and develop small projects similar to initiatives of local development, web pages and folding. Conclusions. The projects component in the basic secondary curriculum and the methodology used allow to contribute to the education of the student for sustainable local development and the development of the community where the school is located.

Problemática: La incorporación de los proyectos socio-productivos al currículo de la secundaria básica que contribuyan a la educación del estudiante y al desarrollo de la comunidad; vinculados al desarrollo local del territorio, según la resolución ministerial 186/14, se considera un tema insuficientemente atendido en este nivel educativo. Entre las causas se encuentran, la resistencia al cambio y la falta de conocimiento de los docentes en el trabajo en proyectos vinculados al desarrollo local. Objetivo. Proponer y aplicar una metodología de proyecto para ser implementada en el currículo de la secundaria básica, que contempla las exigencias pedagógicas y líneas directrices a tener en cuenta en la institución escolar en función de la educación para el desarrollo local sostenible de los estudiantes. Métodos. Se utilizan métodos del nivel teórico como: el histórico-lógico, el analítico-sintético, inductivo-deductivo y del nivel empírico: la encuesta, entrevista en profundidad, observación participante, análisis del producto de la actividad y la presentación de avance. Resultados. La metodología propuesta, permitió dotar a los docentes de conocimientos para el trabajo en proyecto y contribuyó a la educación de los estudiantes para el desarrollo local sostenible a partir de la apropiación de conocimientos y habilidades investigativas que permitieron proyectarse y elaborar pequeños proyectos semejantes a iniciativas de desarrollo local, páginas Web y plegables. Conclusiones. El componente de los proyectos en el currículo de la secundaria básica y la metodología usada permite contribuir a la educación del estudiante para el desarrollo local sostenible y al desarrollo de la comunidad donde está la escuela.

About The Speaker

Yamilet López Felipe

Ph. D. Yamilet López Felipe

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 23, 2021 2:5 PM
5 minutes
L6
Authors
Ph. D. Yamilet López Felipe
Ph. D. Mikel Moreno Hernández
Ph. D. Nancy Andreu Gómez.
MSc. Dainerys Toledo García.
Keywords
desarrollo local; educación para el desarrollo local; proyectos; escuela secundaria básica.
local developmen; education for local development; projects; basic secondary school.