International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Educational Research of the Bachelor's Degree in Education. Computer Science in the distance modality
Educational Research of the Bachelor's Degree in Education. Computer Science in the distance modality

The pandemic that distinguishes the current international scenario has caused most of the educational institutions in the world to rearrange their curricula, using the distance education modality with the use of virtual classrooms. The objective of this work was: "To analyze if the virtual classroom of one of the subjects directed to Educational Research in Cuba, conceived for the face-to-face and blended modalities, was appropriate for the development of a non-face-to-face course. With the use of the theoretical methods: analysis and synthesis, historical-logical and transit from the abstract to the concrete; the empirical methods: analysis of documents, observation, survey and analysis of the product of the activity, in addition to the statistical mathematical method: frequency tables; a characterization is made on the state of the virtual classroom of the blended course of the subject Methodology of Educational Research II (MIE II), of the Bachelor's Degree in Education. Informatics of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, to teach a distance course. It is decided to elaborate teaching tasks, integrated to the activities and resources of the virtual classroom, to guarantee a quality teaching-learning process with the use of this learning modality. The new virtual classroom reaches a high level of interactivity that guarantees the didactic dialogue at a distance.

La pandemia que distingue el actual escenario internacional, ha provocado que la mayoría de las instituciones educacionales en el mundo hallan reordenando sus currículos, empleando la modalidad de educación a distancia con uso de las aulas virtuales. El presente trabajo se trazó como objetivo: “Analizar si el aula virtual de una de las asignaturas dirigidas a la Investigación Educativa en Cuba, concebida para las modalidades presencial y semipresencial, resultaba apropiada para el desarrollo de un curso no presencial. Con la utilización de los métodos teóricos: análisis y síntesis, histórico lógico y tránsito de lo abstracto a lo concreto; los empíricos: análisis de documentos, observación, encuesta y análisis del producto de la actividad, además el matemático estadístico: tablas de frecuencias; se realiza una caracterización sobre el estado que presentaba el aula virtual del curso semipresencial de la asignatura Metodología de la Investigación Educativa II (MIE II), de la Licenciatura en Educación. Informática de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, para impartir un curso a distancia. Se decide elaborar tareas docentes, integradas a las actividades y recursos del aula virtual, para garantizar un proceso de enseñanza aprendizaje de calidad con uso de esta modalidad de aprendizaje. La nueva aula virtual alcanza un nivel de interactividad alta que garantiza el diálogo didáctico a distancia.

About The Speaker

Tania Pérez

MsC. Tania Pérez

Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas Flag of Cuba

Profesor Asistente. Master en Ciencias Pedagógicas. Ingeniera en Máquinas Computadoras Digitales. Profesora del Departamento de Educación Laboral Informática. Profesora Principal de la Disciplina Formación Laboral Investigativa. Tutora de Trabajo Científico Estudiantil.

Practical Info
English (US)
November 22, 2021 3:33 PM
3 minutes
L6
Authors
MsC. Tania Pérez
Keywords
covid-19; educación superior; plataforma moodle; interactividad
covid-19; higher education; moodle platform; interactivity