International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Flipped learning of statistics in master's students using the Moodle platform.
Flipped learning of statistics in master's students using the Moodle platform.

The situation caused by the Covid-19 pandemic has imposed new challenges, transferring teaching to virtual settings where the roles of teachers and students acquire new nuances. A distance course on statistics applied to educational research supported by the Moodle platform is proposed, aimed at students of Master of Pedagogical Sciences and based on inverted teaching. Problem-based learning and projects for the achievement of statistical culture are combined as a distinctive feature of current models of the teaching of this science aimed at achieving statistical literacy, reasoning and thinking by addressing authentic problems in the educational context. The proposal was applied in the stage from September 2020 to June 2021, taking as a sample the 34 master's students enrolled in the course. The methodology followed was a time series design in which the students' learning in each of the subjects taught was evaluated to assess the progress made and the difficulties. The results achieved showed the viability of the proposal and brought to light some difficulties that allowed making adjustments during its application. These were: the interpretation of graphs and argumentation of the decision making in the hypothesis tests for which complementary materials made with concrete examples of the educational context in which the students work was added.

La situación provocada por la pandemia Covid-19 ha impuesto nuevos retos, trasladando la enseñanza a escenarios virtuales donde los roles de profesores y estudiantes adquieren nuevos matices. Se propone un curso a distancia de estadística aplicada a la investigación educativa soportado por la plataforma Moodle, dirigido a estudiantes de Maestría en Ciencias Pedagógicas y fundamentado desde la enseñanza invertida. Se combina el aprendizaje basado en problemas y los proyectos para el logro de la cultura estadística como rasgo distintivo de los modelos actuales de la enseñanza de esta ciencia orientados a lograr la alfabetización, el razonamiento y el pensamiento estadísticos al abordar problemas auténticos del contexto educativo. La propuesta se aplicó en la etapa de septiembre 2020 a junio de 2021 tomando como muestra los 34 estudiantes de máster matriculados en el curso. La metodología seguida fue un diseño de series cronológicas en la que se evaluó el aprendizaje de los estudiantes en cada uno de los temas impartidos para valorar los avances alcanzados y las dificultades. Los resultados alcanzados evidenciaron la viabilidad de la propuesta y sacaron a la luz algunas dificultades que permitieron hacer ajusten durante su aplicación. Estas fueron: la interpretación de gráficos y argumentación de la toma de decisión en las pruebas de hipótesis para las cuales se agregaron materiales complementarios confeccionados con ejemplos concretos del contexto educativo en que se desempeñan los cursistas. 

About The Speaker

Yusimí Guerra Véliz

Ph. D. Yusimí Guerra Véliz

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 12:0 PM
3 minutes
L7
Authors
Ph. D. Yusimí Guerra Véliz
Dr. Julio Leyva Haza
Noelvis Marín Mora
Leidys Rodríguez Rodríguez
Keywords
contextualización
contextualization
cultura estadística
didactics of statistics
didáctica de la estadística
enseñanza invertida
estadística
inverted teaching
statistical culture
statistics