International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Abstract
Processes are considered the most important and widespread element in
innovative organizations, specifically in those that develop a quality
approach. Process-based management aligned with the strategy, mission, vision
and objectives increases the satisfaction of students and other stakeholders,
providing value and responsiveness. The objective of the study is to
operationalize the management by processes at the University through a
procedure that allows the design and improvement of the same, translating into
a favorable, rational and logical behavior of its operation. Among the methods
used for the study are analysis and synthesis, documentary analysis, group
participation workshop and triangulation of sources. The main results achieved
are manifested in the identification, classification, documentation and
alignment of the processes with university management. Finally, the conclusions
refer to the viability of the application in the specific conditions of the
university's operation and its level of development, as well as the alignment
achieved that has allowed a more rational and logical organization.
Resumen
Se considera a los procesos como el elemento más importante y extendido en las organizaciones innovadoras, específicamente en las que desarrollan el enfoque de calidad. La gestión basada en procesos alineada con la estrategia, misión, visión y objetivos incrementa la satisfacción de los estudiantes y demás grupo de interés, aportando valor y capacidad de respuesta. El estudio tiene como objetivo, operacionalizar la gestión por procesos en la Universidad a través de un procedimiento que permita el diseño y mejora de los mismos, traduciéndose en un comportamiento favorable, racional y lógico de su funcionamiento. Dentro de los métodos empleados para el estudio se encuentran el análisis y síntesis, el análisis documental, taller de participación grupal y la triangulación de fuentes. Los principales resultados alcanzados se manifiestan en la identificación, clasificación, documentación y alineamiento de los procesos con la gestión universitaria. Finalmente, las conclusiones están referidas a la viabilidad de la aplicación en las condiciones específicas del funcionamiento de la universidad y su nivel de desarrollo, así como al alineamiento logrado que ha permitido una organización más racional y lógica en su gestión.
About The Speaker
MsC. Ernesto Crespo León