International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
The university, as a social institution, must achieve the comprehensive training of professionals who will guarantee the political, economic and social development of the country. Its influence on the development of individuals with a social conscience, participatory towards the community, who respond both to the demands of the profession and to the needs of society is of vital importance. This work is theoretically and methodologically based on the possibilities offered by professional training for the stimulation of collaborative qualities in their teachers and students. It presents as a scientific result a theoretical and methodological model that focuses on the transformation of learning assessment and methodological preparation from a collaborative conception. In this transformation process, mediation takes on particular characteristics, finds expression not only in the subjects and objects of learning but also in the use of Information and Communication Technologies (ICTs). Diverse investigative methods and techniques were used, the following stand out: documentary analysis, participant observation, interviews, and methodological and source triangulation. The model was evaluated in practice and based on the criteria of experts, who recognize that it integrates, with a scientific logic, the processes of evaluation of learning and methodological preparation.
La universidad, como institución social, debe lograr la formación integral de los profesionales que garantizarán el devenir político, económico y social del país. Es de vital importancia su influencia en el desarrollo de individuos con conciencia social, participativa hacia lo comunitario, que respondan tanto a las exigencias de la profesión como a las necesidades de la sociedad. En este trabajo se fundamenta teórica y metodológicamente las posibilidades que brinda la formación del profesional para el estímulo de cualidades colaborativas en sus profesores y estudiantes. Presenta como resultado científico un modelo teórico y metodológico que se centra en la trasformación de la evaluación del aprendizaje y la preparación metodológica desde una concepción colaborativa. En este proceso de transformación la mediación toma características particulares, encuentra expresión no solo en entre los sujetos y objetos de aprendizaje sino también en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs). Fueron utilizados métodos y técnicas investigativas diversas, sobresalen: el análisis documental, la observación participante, las entrevistas y la triangulación de fuentes y metodológica. El modelo fue evaluado en la práctica y a partir del criterio de expertos, quienes reconocen que integra, con una lógica científica, los procesos de evaluación del aprendizaje y preparación metodológica
About The Speaker
Dr. Soraya Martínez