International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Pedagogical accompaniment to teachers as an alternative for formative evaluation at the University of Managua

The pedagogical accompaniment contributes to the construction of cognitive, attitudinal and procedural competences of teachers through the reflection of their pedagogical work, a process that will achieve its purpose as long as the companion is aware that the teacher is a builder of knowledge, where both learn, therefore, it must be reflective and where the practice of formative evaluation as a formator of trainers prevails. The work aims to improve the educational practice of evaluation from the use of strategies, whose formative function promotes a reflective pedagogical accompaniment in the teaching task. It is consistent with the action methodology, with the application of methods and techniques for the collection of information, the diagnosis of the teachers during the pedagogical accompaniment and the application of some evaluation strategies of a formative order, which encourage a change in their practice teacher and pedagogical companion. The researchers expressed the need to reorient their pedagogical practice in relation to how to evaluate, achieve learning and accompany the teacher. The contribution lies in the need to unlearn and relearn practical innovations, so that what it means to evaluate to teach and learn can be explained in another way.

El acompañamiento pedagógico contribuye a la construcción de competencias cognitivas, actitudinales y procedimentales de los docentes por medio de la reflexión de su quehacer pedagógico, proceso que logrará su finalidad en la medida que el acompañante esté consciente que el docente es un constructor del conocimiento, donde ambos aprenden, por lo tanto, debe ser reflexivo y donde prime la práctica de la evaluación formativa como formadora de formadores. El trabajo tiene como objetivo mejorar la práctica educativa de evaluación a partir de la utilización de estrategias, cuya función formativa promueva un acompañamiento pedagógico reflexivo en el quehacer docente. Se es consecuente con la metodología acción, con la aplicación de métodos y técnicas para la recopilación de información, el diagnóstico de los profesores durante el acompañamiento pedagógico y la aplicación de algunas estrategias de evaluación de orden formativo, las que incentivan un cambio en su práctica docente y acompañante pedagógico. Los investigadores manifestaron la necesidad de reorientar su práctica pedagógica con relación a cómo evaluar, lograr aprendizajes y acompañar al docente. El aporte, radica en la necesidad de desaprender y reaprender las innovaciones prácticas, de forma que puedan explicarse de otra manera lo que significa evaluar para enseñar y aprender.

About The Speaker

Yalkira Rubi Sandoval Lazo

MsC. Yalkira Rubi Sandoval Lazo

Universidad de Managua UdeM Flag of Nicaragua
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 9:20 AM
5 minutes
L6
Authors
MsC. Yalkira Rubi Sandoval Lazo
Ing. Julio Alejandro Pérez Díaz
MSc. Julia Aleida Machado Marrero
Keywords
acompañamiento pedagógico
evaluación
evaluación formativa
evaluation
formative evaluation
pedagogical support