International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Pedagogical Conception of the Physical-Educational Process for the prevention of Musculoskeletal Disorders in Computer Engineering Students
Pedagogical Conception of the Physical-Educational Process for the prevention of Musculoskeletal Disorders in Computer Engineering Students

The prevention of musculoskeletal disorders in Computer Engineering students is a need that is based on the modes of action of the Computer Engineer and the shortcomings of the educational process to guarantee it. A pedagogical conception of the physical-educational process that contributes to the prevention of musculoskeletal disorders in Computer Engineering students was developed. Its realization in practice is carried out through a strategy.
In the elaboration and design of the Conception, theoretical level methods were used: analysis and synthesis, inductive-deductive, historical-logical and systemic-structural-functional; facilitating the elaboration of the structure, as well as, the interpretation and understanding of the conception. Among the empirical: observation, survey, and document analysis, allowed the obtaining and analysis of the documents and the information collected. Likewise, the Expert Method, the Delphi variant, is used to determine the relevance of the Conception. Statistical methods contributed to information processing, among them descriptive statistics, McNemar's test and Ranges with Wilcoxon signs were applied.
As a result, the elaborated conception enables the apprehension of physical-educational aspects for prevention in the Computer Engineering career, which transcends the Physical Education discipline, ponders the systemic, interdisciplinary and contextualized structuring by allowing to identify, base and reveal an integrative and sustainable process in the curricular, extension and socio-political dimensions.

La prevención de los trastornos musculoesqueléticos en los estudiantes de Ingeniería Informática es una necesidad que se sustenta en los modos de actuación del Ingeniero Informático y las carencias del proceso educativo para garantizarla. Se elaboró una Concepción pedagógica del proceso físico-educativo que contribuye a la prevención de los trastornos musculoesqueléticos en los estudiantes de Ingeniería Informática. Su concreción en la práctica se lleva a cabo a través de una estrategia.
En la elaboración y diseño de la Concepción se emplearon métodos del nivel teórico: análisis y la síntesis, el inductivo-deductivo, histórico-lógico y el sistémico-estructural-funcional; facilitando la elaboración de la estructura, así como, la interpretación y comprensión de la concepción. Entre los empíricos: la observación, encuesta, y el análisis de documentos, permitieron la obtención y el análisis de los documentos y la información recopilada. Así mismo se utiliza el Método de Experto, la variante Delphi, para determinar la pertinencia de la Concepción. Los métodos estadísticos contribuyeron al procesamiento de la información, entre ellos se aplicó la estadística descriptiva, la prueba de McNemar y los Rangos con Signos de Wilcoxon.
Como resultado la concepción elaborada posibilita la aprehensión de aspectos físico-educativos para la prevención en la carrera de Ingeniería Informática, que trasciende la disciplina Educación Física, pondera la estructuración sistémica, interdisciplinaria y contextualizada al permite identificar, fundamentar y revelar un proceso integrador y sostenible en las dimensiones curricular, extensionista y sociopolítica.

About The Speaker

Juan Carlos Figueroa Urgellés

Juan Carlos Figueroa Urgellés

Universidad de Moa Flag of Cuba


Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 12:10 PM
5 minutes
L6
Authors
Juan Carlos Figueroa Urgellés
D.C. Rita María Pérez Ramírez
D. C. Jorge Luis Mateo Sánchez
Keywords
computer engineering
concepción pedagógica
ingeniería informática
keywords: pedagogical conception
musculoskeletal disorders and strategy.
trastornos musculoesqueléticos y estrategia.