International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Abstract
The present non-experimental study, of a basic type, with a descriptive-correlational level, sought to determine the relationship between academic procrastination and anxiety in students from a university in the department of Apurímac, Peru. The sample consisted of 196 university students from the first four cycles of Initial Education. The data collection was through surveys, for which two questionnaires were used: the Academic Procrastination Scale (EPA) and the State-Trait Anxiety Questionnaire (STAI). A high reliability of both instruments was verified (Cronbach's alpha greater than .800 in both cases). The descriptive results indicated that the majority of the students exhibited high levels of academic procrastination and anxiety. The inferential analysis showed a statistically significant (p < ,05) but direct and weak (Pearson r: ,171) relationship between academic procrastination and anxiety. State and trait anxiety were also evaluated, finding that their relationship with academic procrastination was positive and weak (Pearson's r close to ,250 in both cases).
Resumen
El presente estudio no experimental, de tipo básico, con nivel descriptivo-correlacional buscó determinar la relación entre la procrastinación académica y la ansiedad en estudiantes de una universidad del departamento de Apurímac, Perú. La muestra estuvo conformada por 196 universitarios de los cuatro primeros ciclos de Educación Inicial. La colecta de datos fue a través de encuestas para lo cual se emplearon dos cuestionarios: la Escala de Procrastinación Académica (EPA) y el Cuestionario de Ansiedad Estado- Rasgo (STAI). Se comprobó una alta confiabilidad de ambos instrumentos (alfa de Cronbach mayor a ,800 en ambos casos). Los resultados descriptivos indicaron que la mayoría de los estudiantes exhibieron altos niveles de procrastinación académica y de ansiedad. El análisis inferencial mostró una relación estadísticamente significativa (p<,05) pero directa y débil (r de Pearson: ,171) entre la procrastinación académica y la ansiedad. También se evaluó la ansiedad estado y de rasgo hallándose que su relación frente a la procrastinación académica fue positiva y débil (r de Pearson próximo a ,250 en ambos casos).
About The Speaker
Javier Vivar-Bravo
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