International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
The efficient teaching of the English language in Cuba isa challenge in which the quality of the continuing professional development of the teachers plays an outstanding role. The contribution of the British Council - Cuba in this regard has been highly significant, especially in the last two decades.
After assessing that English teachers need updating in the new international trends for the teaching of foreign languages and in the descriptors that standardize their mastery at an international level, set in the Common European Framework of Reference for Languages; the British Council has provided first-line international training, directly influencing both the development of teacher trainers and teachers of the different educational subsystems, through projects such as Road Show, Train the Trainers and Mentors in Action.
Recently, adapting to the new scenarios imposed by the epidemiological contingency, the training actions have been transferred to the virtual environment through interactive platforms. The objective of this paper is to present an analysis of the training actions developed by the British Council in the central region of the country, with the cooperation of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, covered by collaboration agreements with MES and MINED. Methods such as historical-logical analysis and systematization made it possible to carry out the study and verify its impact on the professional development of English teachers of the region in both the didactic and linguistic areas.
La enseñanza eficiente del idioma inglés en Cuba constituye un reto en el que la calidad de la formación continua de los profesores de esta especialidad, juega un papel preponderante. La contribución del Consejo Británico – Cuba en tal sentido, ha sido altamente significativa especialmente en las dos últimas décadas.
Tras diagnosticar que los profesores de inglés necesitan actualización en las nuevas tendencias internacionales para la enseñanza de las lenguas extranjeras y en los descriptores que estandarizan su dominio a nivel internacional, establecidos en el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas; el Consejo Británico ha facilitado asesoramiento internacional de primera línea, incidiendo directamente tanto en la superación de formadores de docentes como en profesores de los diferentes subsistemas educativos, en proyectos como Road Show, Train the Trainers y Mentors in Action.
Recientemente, adecuándose a los nuevos escenarios de distanciamiento impuestos por la contingencia epidemiológica, las acciones de superación se han trasladado al entorno virtual con el uso de plataformas interactivas. Este trabajo tiene como objetivo presentar un análisis de las acciones de superación desarrolladas por el Consejo Británico en la región central del país, con la cooperación de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas y amparados en acuerdos de colaboración con el MES y el MINED. Métodos como el análisis histórico-lógico y la sistematización permitieron realizar el estudio y constatar su impacto en el desarrollo profesional de los docentes de inglés de la región tanto en el orden didáctico como lingüístico.
About The Speaker
Dr. Eida de la Paz Gálvez
Videdecana de Investigación, Internacionalización y Posgrado en la Facultad de Educación Media de la UCLV. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Licenciada en Educación: Lengua Inglesa.