International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Professional improvement on the Science and Technological Innovation system for health managers
Professional improvement on the Science and Technological Innovation system for health managers

Problematic: The preparation of managers and officials of the health sector on SCIT is essential for decision making applying the results of science and innovation.
Objective: to design workshops on the health science and technological innovation system aimed at managers and officials.
Methodologic: A cross-sectional descriptive study was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande during the period between 2020-2021. The study population consisted of all the directors and health officials of the Sagua la Grande municipality and the north central territory of the province, a total of 54. The sample was selected through a non-probabilistic sampling by criteria, consisting of by 32 managers. The information was collected through a questionnaire in order to characterize managers and officials and identify the level of preparation on the subject. The data were processed using descriptive and inferential statistics.
Results and discussion: It was observed that the level of preparation on the SCIT of managers and officials who have been in office for a greater number of years is adequate 4 (12.5%) while the rest 17 (53.12%) moderately adequate with experience between 5- 10 years.
Conclusions: The program of workshops designed was quite adequate in the current moments in which science is developing, when it is essential to prepare managers for decision-making based on the scientific results obtained and the search for solutions to problems that they occur in the health sector.


Problemática: La preparación de directivos y funcionarios del sector salud sobre SCIT resulta primordial para la toma de decisiones aplicando los resultados de la ciencia y la innovación.
Objetivo: diseñar talleres sobre el sistema de ciencia e innovación tecnológica en salud dirigidos a directivos y funcionarios.
Metodología: Se realizó un estudio descriptivo transversal en la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande durante el periodo comprendido entre el 2020-2021. La población de estudio constituida por los directivos y funcionarios de salud del municipio y del territorio centro norte de la provincia, un total de 54. La muestra fue seleccionada a través de un muestreo no probabilístico por criterios, constituida por 32 directivos. La recogida de la información se realizó a través de un cuestionario con el objetivo de caracterizar a los directivos y funcionarios e identificar el nivel de preparación sobre el tema. Los datos se procesaron mediante la estadística descriptiva e inferencial.
Resultados y discusión: Se observó que el nivel de preparación sobre el SCIT de los directivos y funcionarios que llevan un mayor número de años en el cargo es adecuado 4 (12.5%) mientras que el resto 17(53.12%) medianamente adecuado con experiencia entre 5-10 años.
Conclusiones: Los talleres diseñados resultaron bastante adecuado en los momentos actuales en que se desarrolla la ciencia, cuando se hace indispensable la preparación de los directivos para la toma de decisiones a partir de los resultados científicos obtenidos y la búsqueda de soluciones a problemas que se presentan en el sector de la salud.

About The Speaker

Nubia Blanco Barbeito

Dr. Nubia Blanco Barbeito

Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande Flag of Cuba

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Educación Médica Superior. Profesor e Investigador Titular. Metodólogo de Ciencia e Innovación Tecnológica. Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande. Email: nubiabb@infomed.sld.cu. Orcid: https://orcid.org/0000-0002 -0359-9157

Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 11:12 AM
3 minutes
L6
Authors
Dr. Nubia Blanco Barbeito
Keywords
ciencia; innovación tecnológica; superación profesional; talleres; directivos; salud
keywords: science; technological innovation; professional improvement; workshops; managers; health