International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Abstract
With the need to achieve a greater impact of the use of technology developed by the Company of Science and Technology Simulators (ECTSIM) in education, the research aims to develop a management model for the integration of information technologies in the education, through an R&D project carried out within the framework of collaboration agreements between ECTSIM and FAR universities and MININT training centers. For its development a mixed methodological design is used. It is carried out in five educational institutions in the period 2017-2020 and is executed in four phases, which result: the identification of three fundamental dimensions to consider in the integration of technologies in education, to achieve the desired transformation; The formulation of a group of requirements for the integration of technologies, aimed at enhancing teaching work strategies and promoting student learning, and the impacts of the use of technology in education are revealed after the implementation of the proposal. It is concluded that the model guides an adequate relationship between the aspects of the three vertices of the transformation triangle: technological, organizational and training for the use of technology.
Resumen
Problemática: Con la necesidad de lograr un mayor impacto del empleo de la tecnología desarrollada por la Empresa de Ciencia y Tecnología Simuladores (ECTSIM) en la educación, la investigación tiene el objetivo de elaborar un modelo de gestión para la integración de las tecnologías de la información en la educación, a través de un Proyecto de I+D realizado en el marco de convenios de colaboración entre ECTSIM y universidades de las FAR y centros de capacitación del MININT. Metodología: Para su desarrollo se utiliza un diseño metodológico mixto. Se lleva a cabo en cinco instituciones docentes en el periodo 2017-2020 y se ejecuta en cuatro fases, de las que Resultados y discusión: la identificación de tres dimensiones fundamentales a considerar en la integración de las tecnologías en la educación, para lograr la transformación deseada; la formulación de un grupo de requerimientos para la integración de las tecnologías, orientados a potenciar estrategias de trabajo docente y a propiciar los aprendizajes de los alumnos y se revelan impactos del empleo de la tecnología en la educación luego de la implementación de la propuesta. Conclusiones: Se concluye que el modelo orienta una adecuada relación entre los aspectos de los tres vértices del triángulo de transformación: tecnológica, organizacional y capacitación para el empleo de la tecnología.
About The Speaker
Dr. Tatiana Rigal Permuy