International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Teaching performance in pedagogical practice requires a high level of preparation and knowledge on the part of the teacher, which is where the methodological and investigative work is reflected. For this, digital literacy is of great importance, it implies the acquisition and introduction of technological skills in the teaching-learning process. Cuba is in a process of educational change with the purpose of guaranteeing an efficient preparation of teachers in terms of information and communication technologies (ICT). The objective of this research was to implement a pedagogical model to improve teaching performance with a focus on technological competencies. A descriptive methodology was used for each of the four stages of the model (problem determination, planning, execution, evaluation), obtaining qualitative and quantitative results for which it had a mixed approach. Of the 52 professors belonging to the University of Artemisa, 35 were selected, selecting an intentional non-probabilistic sample. The consultation with specialists was carried out with 7 professors from the Rubén Martínez Villena Higher Pedagogical Institute, 5 of them with more than 25 years of experience at the higher level. The results achieved served as a starting point to characterize teaching performance with a focus on technological competencies and its indicators to be measured. After working on the model, teachers were given the construction of their own learning resources related to their identified competencies, their technological context and subject, this made the teaching process significant.
El desempeño docente en la práctica pedagógica requiere de un alto nivel de preparación y conocimiento por parte del profesor, es donde queda reflejado el trabajo metodológico e investigativo. Para ello la alfabetización digital es de gran importancia, implica la adquisición e introducción de competencias tecnológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuba se encuentra en un proceso de cambio educacional teniendo como propósito garantizar una eficiente preparación de los docentes en cuanto a las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC). La presente investigación tuvo como objetivo implementar un modelo pedagógico para mejorar el desempeño docente con enfoque de competencias tecnológicas. Se utilizó una metodología descriptiva para cada una de las cuatro etapas del modelo (determinación de problemas, planeación, ejecución, evaluación) obteniendo resultados cualitativos y cuantitativos por lo que tuvo un enfoque mixto. De los 52 profesores pertenecientes a la Universidad de Artemisa, se trabajó con 35, seleccionando una muestra no probabilística intencional. La consulta a especialistas se realizó a 7 profesores del Instituto Superior Pedagógico Rubén Martínez Villena, de ellos 5 con más de 25 años de experiencia en el nivel superior. Los resultados alcanzados sirvieron como punto de partida para caracterizar el desempeño docente con enfoque de competencias tecnológicas y sus indicadores a medir. Después de trabajado el modelo se les facilito a los profesores la construcción de sus propios recursos de aprendizaje relacionados con sus competencias identificadas, su contexto tecnológico y asignatura, esto hizo que el proceso docente resultara significativo.
About The Speaker
MsC. Elibet Concepción Pérez