International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

The Sustainable Development Goals as a transversal element in economics education

The perception that secondary education students have of the Economics subject is that it is a complex and not very useful subject, since economic models based on unrealistic hypotheses are implemented. This document presents a teaching project developed with the aim of addressing two problems that currently exist in education. On the one hand, to increase the motivation of secondary education students regarding the subject of Economics. On the other hand, to give visibility to certain problems that current society is suffering, and which are directly related to the economic and business sphere.

The teaching technique implemented has been the Multimethod Model, using different active methodologies. Some cards have been prepared (one per SDG) in which some of the goals set out in the 2030 Agenda are exposed. In each goal, one or more economic terms have been identified, which will allow to perfect approach to the entire curriculum of the subject, but always having as common thread the current economic and social reality. In each card multiple activities are proposed, allowing to increase the motivation of the students.

It is more than convenient to adapt the teaching method to the educational needs of students, with the aim of not only reversing the disinterest that some young people may show, but also offering a real vision of today's society so that, in the future, in their adult life, they can reason critically about any aspect.

La percepción que tienen los alumnos de educación secundaria de la asignatura de Economía es que es una materia compleja y poco útil, puesto que se implementan modelos económicos basados en hipótesis poco realistas. En el presente documento se expone un proyecto docente desarrollado con el objetivo de abordar dos problemas que existen actualmente en materia educativa. Por un lado, aumentar la motivación del alumnado de educación secundaria respecto a la asignatura de Economía. Por otro lado, dar visibilidad a determinados problemas que está sufriendo la sociedad actual, y que están directamente relacionados con la esfera económica y empresarial.

La técnica docente implementada ha sido el Modelo Multimétodo, utilizando diferentes metodologías activas. Se han elaborado una serie de fichas (una por ODS) en las que se exponen algunas de las metas fijadas en la Agenda 2030. En cada meta se ha identificado uno o varios términos económicos, lo que permitirá abordar perfectamente todo el currículo de la asignatura, pero siempre teniendo como hilo conductor la realidad económica y social actual. En cada ficha se proponen múltiples actividades, permitiendo incrementar la motivación del alumnado.

Resulta más que conveniente adaptar el método docente a las necesidades educativas de los alumnos, con el objetivo de, no solo revertir el desinterés que pueden llegar a mostrar algunos jóvenes, sino de ofrecer una visión real de la sociedad actual para que, en un futuro, en su vida adulta, puedan razonar de forma crítica sobre cualquier aspecto.

About The Speaker

Virgilio Pérez Giménez

Virgilio Pérez Giménez

Universidad de Valencia Flag of Spain


Practical Info
Spanish / Español
November 23, 2021 12:10 PM
5 minutes
L6
Authors
Virgilio Pérez Giménez
Keywords
active methodologies
economy
economía
metodologías activas
motivación
motivation