Executive Secretary
IV International Conference on Sustainable Energy Development
CIDES 2025
Batteries are one of the main components of electric vehicles and even set the standard for the different forms they come in. It is very common to see a battery's capacity in Ah when specified in our country. Currently, the term Wh or kWh is the most used for a battery. It also allows us to compare its weight, i.e., Wh/kg, to determine which battery has a higher or lower energy density. The important parameters for comparing batteries are energy density (Wh/kg), life cycles, charging time, and cost per kWh. The best-known cycles are the NTCE (2017) (New European Driving Cycle) and the WLTP (2018) (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). We frequently find this element in the specifications of electric cars. In this work, an Excel spreadsheet was created to approximate the required energy (kWh) of a battery, as well as its capacity (Ah). This spreadsheet can be useful when working with electric vehicles, as it allows us to verify whether the performance of the vehicles received corresponds to the components. It is also applicable when there are mass orders requiring a specific range. The values obtained in the software for calculating the energy of electric vehicle batteries were validated on six vehicles from five different countries, yielding good results.
Las baterías constituyen uno de los principales componentes de los vehículos eléctricos e incluso marcan la pauta en las diferentes formas que estos se presentan.
Es muy frecuente ver cuando se especifica una batería en nuestro país, referirse a su capacidad en Ah. En la actualidad el termino Wh o kWh de una batería es el más utilizado, además nos permite comparar con su peso, es decir Wh/kg, cual es de mayor o menor densidad energética. Los parámetros que resultan importantes para la comparación de las baterías son: Densidad energética (Wh/kg), Ciclos de vida, Tiempo de carga y Costo por kWh.
Los ciclos más conocidos son el NTCE (2017) (New European Driving Cicle) y el WLTP (2018) (Worlwide Harmonized Ligh Vehicle Test Procedure). Nos encontramos frecuentemente en las especificaciones de los autos eléctricos este elemento.
En este trabajo se confeccionó un libro Excel para el cálculo aproximado de la energía necesaria (kWh) de una batería, así como su capacidad (Ah) de manera que pueda ser útil durante el trabajo con los vehículos eléctricos, pues nos da la posibilidad de comprobar si las prestaciones de los vehículos recibidos están en correspondencia con los componentes. También es aplicable cuando existen pedidos masivos donde se demandan determinada autonomía.
Los valores obtenidos en el software para el cálculo de la energía de las baterías de los vehículos eléctricos fueron validados en 6 vehículos de 5 países diferentes obteniéndose buenos resultados.
About The Speaker
Ing. Francisco Monagas Sanchez

Discussion