Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
Learning to communicate in English is crucial for students at sport schools, who often participate in international events and will need it in their future lives as athletes, to consult literature and interact with English speakers in national and international sporting environments. That’s why English teachers at this type of institution have actively sought effective teaching methods and have developed, adapted or selected activities that develop oral interaction in that language. The present work aims to share activities designed to meet 5the current needs and perspectives of students at “Hector Ruiz Perez” Sport School in Villa Clara province. To obtain the results, a mixed- methods (quantitative- qualitative) research study with the predominance of quantitative methods was conducted and a tenth-grade group of the aforementioned institution was used as our sample. As a result of the research, activities specifically designed for oral interaction in sport school students were obtained, which correspond with the proposals in the Common European Frame of Reference (CEFR). Within these, for this type of student, those that most favor their training are selected, such as general oral interaction, obtaining goods and services, interview and being interviewed and understanding an interlocutor. With the implementation of these activities, transformations were achieved in classroom practice and in the performance of the students in the sample
Resumen
Aprender a comunicarse en inglés es crucial para estudiantes de escuelas deportivas, quienes muchas veces participan en eventos internacionales y en su futura vida como deportistas necesitarían de esta para consultar literatura y para interactuar con hablantes del inglés en entornos deportivos nacionales e internacionales. Es por eso que profesores de inglés de este tipo de institución han desarrollado una búsqueda activa de formas efectivas de enseñanza y han elaborado, adaptado o seleccionado actividades que desarrollen habilidades para la interacción oral en dicha lengua. El presente trabajo tiene como objetivo socializar actividades diseñadas para responder a las necesidades actuales y perspectivas de los estudiantes de la Escuela de Iniciación Deportiva (EIDE) “Héctor Ruiz Pérez” de Villa Clara. Para la obtención del resultado se desarrolló un estudio tipo mixto (Cuanti-cuali), con predominio de lo cuantitativo y se tomó como muestra un grupo de décimo grado de la mencionada institución. Como resultado de la labor investigativa se obtienen actividades especialmente diseñadas para la interacción oral en estudiantes de Escuelas de Iniciación Deportiva, las que están en correspondencia con las propuestas por el Marco de Referencias Común Europeo (MCER), dentro de las que para este tipo de estudiantes se seleccionan las que más favorecen su formación; tales como la interacción oral general, obtener bienes y servicios, entrevistar y ser entrevistado y entender a un interlocutor. Con la puesta en práctica de las actividades se lograron transformaciones en la práctica del aula y en el desempeño de los estudiantes de la muestra.
About The Speaker
Lic. Noelis Barreto Rodríguez

Discussion