Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
IV International Scientific Conference on Challenges in Education. IV Workshop on Challenges in Education.
Title: Comparative Study on the Training and Development of Engineering Teachers at Two Latin American Universities.
Authors: Dr. Oscar Gerardo Valentín Paz
Autonomous University of Chapingo, Mexico
Dr. C. José Manuel Perdomo Vázquez
Center for Educational Studies, Marta Abreu Central University of Las Villas, Cuba
Dr. C. Juan José Díaz Hernández
Faculty of Civil Engineering, Marta Abreu Central University of Las Villas, Cuba
This paper describes the initial phase of a scientific exploration in the pedagogical field related to the training of engineering teachers at two Latin American universities: the Autonomous University of Chapingo, Mexico, and the Marta Abreu Central University of Las Villas, Cuba. Criteria, experiences, and training strategies for university-level engineering teachers are presented, along with some of the most relevant results in the field of teacher training for engineering students. Some common themes and the methodology for addressing them in engineering courses are described, while the major difficulties and challenges in both the teaching-learning process and the initiation of research in this field are identified. The successes and opportunities for improving teaching in current times are another central aspect of the research conducted in distant contexts but identified with a common goal: improving professional training in this field. The comparative study allowed for the establishment of initial actions for improving teaching in this field.
Keywords: Agricultural Engineering, teacher training, comparative study
IV Conferencia Científica Internacional Retos de la Educación. IV Taller Retos de la Educación.
Título: Estudio comparado sobre la formación y superación de profesores de Ingeniería en dos universidades de América Latina.
Autores: Dr. Oscar Gerardo Valentín Paz
Universidad Autónoma de Chapingo, México
Dr. C. José Manuel Perdomo Vázquez
Centro de Estudios de Educación, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba.
Dr. C. Juan José Díaz Hernández
Facultad de Ingeniería Civil, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Cuba.
El presente trabajo describe la fase inicial de una exploración científica en el campo pedagógico relacionada con la formación de profesores de Ingeniería en dos universidades latinoamericanas: la Universidad Autónoma Chapingo México y la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Cuba. Se presentan criterios, experiencias, estrategias de formación de los profesores de Ingeniería en el nivel universitario así algunos de los resultados más relevantes en el campo de la formación de los docentes que trabajan en esta especialidad. Se describen algunos de los temas comunes, la metodología de su tratamiento docente en asignaturas de Ingeniería a la vez que se identifican las mayores dificultades y desafíos tanto en el proceso de enseñanza-aprendizaje como en el inicio de investigaciones en el campo de esta especialidad. Los aciertos y las oportunidades para la mejora de la docencia en los momentos actuales resultan otro de los aspectos centrales de la investigación realizada en contextos distantes pero identificados con un propósito común: el mejoramiento de la formación del profesional en esta especialidad. El estudio comparado permitió establecer las primeras acciones para un trabajo de perfeccionamiento de la docencia en esta especialidad.
Palabras clave. Ingeniería, formación de profesores, estudio comparado
About The Speaker
Dr. oscar gerardo valentin paz

Discussion