Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
This presentation details a continuous training strategy designed for teachers in the Macará Canton, Ecuador, aimed at strengthening their competencies for the educational inclusion of schoolchildren with visual impairments. Based on a previous diagnosis of training needs in the region, a pedagogical proposal was structured and subsequently validated by expert criteria. This strategy is organized into fundamental areas: fostering favorable attitudes towards diversity, acquiring knowledge for functional diagnosis and characterization, designing curricular adaptations and specific didactic strategies, and strengthening collaborative work with families and the community. A central aspect of the proposal is its differentiated approach, which provides specific tools and actions corresponding to the students' sensory condition, whether they have low vision or are blind. The result is a relevant, contextualized, and applicable training model that seeks to ensure a quality and equitable educational response for all students.
La presente ponencia expone una estrategia de formación continua diseñada para el personal docente del Cantón Macará, Ecuador, con el objetivo de fortalecer sus competencias para la inclusión educativa de escolares con discapacidad visual. Partiendo de un diagnóstico previo sobre las necesidades formativas en la región, se estructuró una propuesta pedagógica que fue validada mediante criterios de expertos. Dicha estrategia se articula en áreas fundamentales: el fomento de actitudes favorables hacia la diversidad, la adquisición de conocimientos para el diagnóstico y caracterización funcional, el diseño de adaptaciones curriculares y estrategias didácticas específicas, y el fortalecimiento del trabajo colaborativo con las familias y la comunidad. Un aspecto central de la propuesta es su enfoque diferenciado, que ofrece herramientas y acciones específicas en correspondencia con la condición sensorial de los estudiantes, ya sea baja visión o ceguera. El resultado es un modelo formativo pertinente, contextualizado y aplicable, que busca garantizar una respuesta educativa de calidad y equitativa para todos los escolares.
About The Speaker
M. Sc. Rocio del Cisne Troya Otero

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