Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Curricular conception of the Physical Education discipline in teaching careers
Set Favorite

•    Problem: The need for a curricular transformation in the field of Physical Education within the teaching programs at the Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV) responds to the fact that the current conception of the subject does not adequately respond to the specific needs of students who could foster interest and motivation for physical activity and sports.
•     Objective(s): To propose a curricular conception to modify the Physical Education discipline in teaching programs, increasing motivation for physical activity and sports.
•    Methodology: A quantitative research approach is used and methods at the theoretical level, the empirical level and the statistical mathematical level are employed in the research.
•    Results and discussion: In the context of Physical Education, the expected outcomes following the implementation of a transformed curriculum focus on two key dimensions: strengthening motivation and interest in physical activity and sport, as well as using sport as the primary means of Physical Education, while promoting a participatory and active approach to comprehensive training as future professionals.
•    Conclusions: The main arguments presented confirm the relevance of updating the traditional approaches of the current Physical Education curriculum to promote a participatory and active approach to comprehensive training for future professionals.

•    Problemática: La necesidad de una transformación curricular en el ámbito de la Educación Física dentro de las carreras pedagógicas de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV) responde a que la concepción de la asignatura vigente no responde adecuadamente a las necesidades específicas de los estudiantes que podrían fomentar el interés y la motivación hacia la actividad física y el deporte.
•    Objetivo(s): Proponer una concepción curricular para modificar la disciplina Educación Física en las carreras pedagógicas incrementando la motivación hacia la actividad física y el deporte.
•    Metodología: Se utiliza un enfoque cuantitativo de investigación y se emplean métodos del nivel teórico, del nivel empírico y del nivel matemáticos estadísticos en la investigación.
•    Resultados y discusión: En el contexto de la Educación Física, los resultados esperados tras la implementación de un currículo transformado se centran en dos dimensiones clave: el fortalecimiento de la motivación y el interés hacia la actividad física y el deporte, así como en utilizar el deporte como medio principal de la Educación Física, la vez que se promueve un enfoque participativo y activo en la formación integral como futuros profesionales.
•    Conclusiones: Los principales argumentos presentados confirman la pertinencia de la actualización los enfoques tradicionales del currículo vigente de la Educación Física para promover un enfoque participativo y activo en la formación integral como futuros profesionales. 

About The Speaker

Jorge Oscar González Peña

Jorge Oscar González Peña

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 4:25 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Jorge Oscar González Peña
Alexo Rodríguez Milian
Roxy Salvador Jiménez
Keywords
concepción curricular; educación física; transformación curricular; motivación
curriculum design; physical education; curriculum transformation; motivation
Documents