Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Curriculum design model for peace education in the initial training of psychopedagogists
Set Favorite

This research is the result of a ten-year process of systematizing experiences in the initial training of the Bachelor of Education in Pedagogy and Psychology to introduce peace education into the discipline of Philosophical and Sociological Foundations of Education, with the overall objective of constructing a Curriculum Design Model. Materialist dialectics is used as the basis for the application of theoretical and empirical methods. It adopts a qualitative approach that allows for an understanding and in-depth analysis of experiences, as well as an approach to solving the problem posed through inductive means.
Its uniqueness lies in the introduction of peace education into the initial training of the Bachelor of Education in Pedagogy-Psychology, taking as a reference the discipline of Philosophical and Sociological Foundations of Education, taking advantage of the potential offered by the curriculum, taking into account the purpose of the profession, the modes of action, and their impact on practice.
An analysis is conducted of current studies and trends in peace education and the initial training of Bachelor of Education in Pedagogy-Psychology at the international level, in Cuba, and in universities, along with theoretical and methodological assumptions. Likewise, categories and units of analysis are established to assess the level achieved by students. It includes a curriculum design model that makes it possible to introduce peace education from an integrative approach into the discipline of Philosophical and Sociological Foundations of Education in the Bachelor of Education in Pedagogy-Psychology.

La investigación es el resultado de un proceso de sistematización de experiencias, durante diez años, en la formación inicial del Licenciado en Educación. Pedagogía-Psicología para introducir la educación para la paz en la disciplina Fundamentos Filosóficos y Sociológicos de la Educación con el objetivo general de construir un Modelo de Diseño Curricular. Se emplea la dialéctica materialista como base para la aplicación de los métodos teóricos y empíricos. Tiene un enfoque cualitativo que permite comprender y profundizar en las experiencias, así como la aproximación a la solución del problema planteado, por la vía inductiva.
Su singularidad radica en la introducción de la educación para la paz en la formación inicial del Licenciado en Educación. Pedagogía-Psicología tomando como referencia la disciplina Fundamentos Filosóficos y Sociológicos de la Educación, aprovechando las potencialidades que ofrece el currículo, teniendo en cuenta el objeto de la profesión, los modos de actuación y su impacto en la práctica.
Se realiza un análisis de los estudios y tendencias actuales de la educación para la paz y la formación inicial de Licenciado en Educación. Pedagogía- Psicología a nivel internacional, en Cuba y en las universidades, así como los presupuestos teóricos y metodológicos. De igual forma, se establecen categorías y unidades de análisis que permiten evaluar el nivel        alcanzado por los estudiantes. Incluye un modelo de diseño curricular que posibilita introducir con enfoque integrador la educación para la paz en la disciplina Fundamentos Filosóficos y Sociológicos de la Educación en la Licenciatura en Educación. Pedagogía- Psicología. 

About The Speaker

Ketty Herrera Carrazana

Ketty Herrera Carrazana

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 1:45 PM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Ketty Herrera Carrazana
Keywords
curriculum design model; peace education
modelo de diseño curricular; educación para la paz
Documents