Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Desarrollo de habilidades investigativas en primer año de la carrera de ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica
Set Favorite

The Telecommunications and Electronics Engineering program aims to train comprehensive professionals with a broad profile, capable of managing their knowledge and interpreting, designing, installing, and managing telecommunications and electronic systems, as well as the services offered for solving problems in the material and spiritual life of society that can be resolved with the help of the technological branches associated with the program and, to a large extent, with scientific research and innovation. In this sense, the objective of this work is to propose the strategy of the Integrative Main Discipline to contribute to the development of research skills in the first year of the program. The research assumes the Dialectical approach as a methodological orientation and the research-intervention method as a methodological strategy, in a longitudinal study in three cohorts of the first year of the program (2022-2023; 2023-2024 and 2024-2025 academic years) with the use of data collection and information processing methods. The research process made it possible to clarify the role of the Main Integrating Discipline in the development of research skills and their classification within the program, as well as to propose strategic actions for developing these skills. The strategy applied over three academic years has yielded very positive results, reflected in the development and defense of engineering projects.

La carrera de Ingeniería en telecomunicaciones y Electrónica  tiene entre sus objetivos formar profesionales integrales de perfil amplio, capaces de gestionar su conocimiento y de interpretar, diseñar, instalar y gestionar sistemas de telecomunicaciones y electrónicos, así como los servicios que sobre estos se ofrecen para la solución de problemas de la vida material y espiritual de la sociedad que puedan ser resueltos con el concurso de las ramas tecnológicas asociadas a la carrera y en gran medida con  la investigación científica  y la innovación. En tal sentido el objetivo el presente trabajo es   proponer la estrategia de la Disciplina Principal Integradora   para contribuir al desarrollo de habilidades investigativas en el primer año de la carrera.  En la investigación se asume, el enfoque Dialéctico como orientación metodológica y como estrategia metodológica, la investigación-intervención, en un estudio longitudinal en tres cohortes del primer año de la carrera (cursos 2022-2023; 2023-2024 y 2024-2025) con el empleo de métodos de recopilación de la información y de procesamiento de la información. El proceso de investigación permitió precisar el rol de la Disciplina Principal Integradora en el proceso de formación de las habilidades investigativas y su clasificación en la carrera, así como la propuesta de las acciones de la estrategia para el desarrollo de dichas habilidades, La estrategia aplicada en tres cursos académicos ha permitido apreciar resultados muy positivos. expresados en la elaboración y defensa de los proyectos de ingeniería. 

About The Speaker

Nancy Mesa Carpio

Dr. Nancy Mesa Carpio

UCLV Flag of Cuba

Profesora del CEED de la Univesridad Central "Marta Abreu" de Las Villas

Discussion

Practical Info
English (US)
October 20, 2025 3:15 PM
15 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Nancy Mesa Carpio
Mercedes Alipia Carrera Morales
Arelys Emiliana Ramos Fleites
Keywords
core integrative discipline
disciplina principal integradora
habilidades investigativas
ingeniería en telecomunicaciones y electrónica
research skills
telecommunications and electronics engineering
Documents