Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
This study evaluated the development of statistical literacy in 20 third-grade students (8-11 years old) from the Juan Pablo II Educational Institution in Cali, Colombia, from vulnerable families (income 0-2) with low educational levels and limited access to school resources. Using a pedagogical test based on curricular standards, five dimensions were analyzed: data interpretation, decision-making, graphical representation, intuitive probability, and information updating. The results revealed that 50%-85% of the students were placed at the "Not achieved" or "Achievement 1" level (incomplete or erroneous responses), evidencing critical difficulties in: verbalizing numerical comparisons (only 5% reached the maximum level in interpretation), constructing adequate graphical representations (60% failed to organize data), and linking frequencies with probability (75% did not justify their choices). Only 5%-15% showed advanced performance (levels 2-3), excelling in the use of tables and quantitative reasoning. Triangulation of results confirmed a widespread pattern of stagnation in the initial stages of statistical thinking, associated with a lack of strategies for transforming data into conclusions. These findings underscore the urgency of pedagogical interventions that strengthen statistical literacy through contextualized activities, with an emphasis on visual representation and probabilistic language, adapted to vulnerable socio-educational contexts. The study provides empirical evidence for designing educational policies that reduce gaps in basic competencies, aligned with the challenges of the Colombian school system.
Este estudio evaluó el desarrollo de la competencia estadística en 20 estudiantes de tercer grado (8-11 años) de la Institución Educativa Juan Pablo II en Cali, Colombia, provenientes de familias vulnerables (estratos 0-2) con bajo nivel educativo y acceso limitado a recursos escolares. Mediante una prueba pedagógica basada en estándares curriculares, se analizaron cinco dimensiones: interpretación de datos, toma de decisiones, representación gráfica, probabilidad intuitiva y actualización de información. Los resultados revelaron que el 50%-85% de los estudiantes se ubicaron en el nivel "No alcanzado" o "Logro 1" (respuestas incompletas o erróneas), evidenciando dificultades críticas en: verbalizar comparaciones numéricas (solo 5% alcanzó el nivel máximo en interpretación), construir representaciones gráficas adecuadas (60% no logró organizar datos) y vincular frecuencias con probabilidad (75% no justificó sus elecciones). Solo un 5%-15% mostró desempeños avanzados (niveles 2-3), destacándose en el uso de tablas y razonamiento cuantitativo. La triangulación de resultados confirmó un patrón generalizado de estancamiento en etapas iniciales del pensamiento estadístico, asociado a la falta de estrategias para transformar datos en conclusiones. Estos hallazgos subrayan la urgencia de intervenciones pedagógicas que fortalezcan la literacidad estadística mediante actividades contextualizadas, con énfasis en representación visual y lenguaje probabilístico, adaptadas a contextos socioeducativos vulnerables. El estudio aporta evidencia empírica para diseñar políticas educativas que reduzcan brechas en competencias básicas, alineadas con los desafíos del sistema escolar colombiano
About The Speaker
Carlos Alberto Almario Burbano

Discussion