Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
Education has evolved over time with new strategies and methods that integrate information and communication technologies (ICTs) to transform traditional methods. Therefore, the need to implement the flipped classroom and ICTs in the teaching-learning process (TLP) of Mathematics is considered an innovative model that integrates the home learning space with in-person classes, transforming the classroom experience. In Ecuador, there are shortcomings in the management of TLP in Mathematics using the flipped classroom. The purpose of this presentation, which is part of the doctoral work of the lead author, is to assess students' perceptions of the usefulness of using the flipped classroom in Mathematics classes and their self-assessments of how they learn with this new methodology. Theoretical methods are used, as well as empirical methods such as surveys and descriptive statistics. The results show that the integration of the inverted classroom and ICT in the TLP of Mathematics has a positive impact on student learning, promoting understanding, interest and the development of essential skills to face the challenges of the 21st century, although there are deficiencies reflected in the priority use of video, and non-exploitation of other digital resources and in the guidelines for their use, which limit self-management of knowledge and collaborative work of students.
La educación ha evolucionado con el tiempo con nuevas estrategias y métodos que integran las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) para transformar los métodos tradicionales. Por lo tanto, la necesidad de implementar el aula invertida y las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje (PDA) de Matemáticas se considera un modelo innovador que integra el espacio de aprendizaje en casa con las clases presenciales, transformando la experiencia en el aula. En Ecuador, existen deficiencias en la gestión del PDA en Matemáticas mediante el aula invertida. El propósito de esta presentación, que forma parte del trabajo doctoral del autor principal, es evaluar las percepciones de los estudiantes sobre la utilidad del uso del aula invertida en las clases de Matemáticas y sus autoevaluaciones de cómo aprenden con esta nueva metodología. Se utilizan métodos teóricos, así como métodos empíricos como encuestas y estadística descriptiva. Los resultados muestran que la integración del aula invertida y las TIC en el TLP de Matemáticas impacta positivamente en el aprendizaje del alumnado, promoviendo la comprensión, el interés y el desarrollo de competencias esenciales para afrontar los retos del siglo XXI, si bien existen deficiencias reflejadas en el uso prioritario del vídeo, y la no explotación de otros recursos digitales y en las pautas para su utilización, que limitan la autogestión del conocimiento y el trabajo colaborativo del alumnado.
About The Speaker
MONICA ALEXANDRA ANDRANGO CALVACHI

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