Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
In higher education, strengthening teachers' digital competence is essential for educational institutions to fulfil their mission in the current social context. This study aimed to characterise the level of digital competence perceived by teachers at the Central University ‘Marta Abreu’ of Las Villas, who train future education professionals (faculties of education). The research followed a mixed approach, developing in three stages. The first stage was theoretical, the second quantitative, a survey was applied to 137 teachers from the faculties of education. In the third, qualitative stage, a focus group technique was used to discuss the results and propose recommendations. The main findings revealed that the majority of teachers are in the basic (57 %) and creative (34 %) categories in terms of perceived digital competence. The study underlines the importance of tailored training strategies to improve teachers' ability to integrate digital tools into their professional practice, thus contributing to quality and relevant education.
En la educación superior, el fortalecimiento de la competencia digital docente es esencial para que las instituciones educativas cumplan su misión en el contexto social actual. Este estudio tuvo como objetivo caracterizar el nivel de competencia digital percibido por los docentes de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, quienes forman a futuros profesionales de la educación (facultades de educación). La investigación siguió un enfoque mixto, desarrollándose en tres etapas. En la primera de carácter teórica, la segunda cuantitativa, se aplicó una encuesta a 137 docentes de las facultades de educación. En la tercera, cualitativa, se desarrolló la técnica de grupo focal para discutir los resultados y proponer recomendaciones. Los principales hallazgos revelaron que la mayoría de los docentes se encuentran en las categorías básico (57 %) y creador (34 %) en cuanto a competencia digital percibida. El estudio subraya la importancia de estrategias formativas adaptadas que permitan mejorar la capacidad de los docentes para integrar herramientas digitales en su práctica profesional, contribuyendo así a una educación de calidad y pertinente.
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Dr. José Antonio Marimón Carrazana

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