Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
• Problem: Informatic teacher training requires the development of 21st-century digital skills. To achieve this, Informatic teachers must possess digital skills that they can transmit to their students. However, it is evident through interaction within the program and year groups that not all teachers possess the same level of development of these competencies.
• Objective(s): To characterize the development of digital teaching competencies held by professors of the Bachelor of Informatic Education at the Central University “Marta Abreu of Las Villas” and, based on these results, to propose actions to promote their development.
• Methodology: A bibliographic review of digital teaching competencies is conducted, allowing us to characterize the professors of the Bachelor of Informatic Education at the Central University “Marta Abreu of Las Villas” for the 2024-2025 academic year. Actions are proposed to contribute to developing these professors' digital teaching competencies, which are then subjected to expert judgment and applied in practice.
• Results and discussion: Regularities are obtained that allow us to characterize the development of digital competencies in teachers of the Bachelor's Informatic Education. that facilitate to propouse for actions in the order methodological scientific and professional development to develop the most affected competencies.
• Conclusions: The actions proposed in this research constitute an alternative for teachers to develop their digital competencies. The results obtained so far with their implementation demonstrate this
• Problemática: La formación del profesor de Informática requiere el desarrollo de las habilidades digitales del siglo XXI. Para lograrlo, los profesores de la carrera deben poseer competencias digitales que puedan transmitir a sus educandos. Sin embargo, se detecta a través de la interacción en los colectivos de carrera y de año que no todos los profesores poseen el mismo desarrollo de estas competencias.
• Objetivo(s): caracterizar el desarrollo de competencias digitales docentes que poseen los profesores de la carrera Licenciatura en Educación. Informática, en la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas y a partir de estos resultados, proponer acciones para favorecer su desarrollo.
• Metodología: se realiza una revisión bibliográfica sobre las competencias digitales docentes, que permite caracterizar a los profesores de la carrera Licenciatura en Educación. Informática de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas en el curso 2024-2025. Se proponen acciones que contribuyan a desarrollar las competencias digitales docentes en estos profesores, que son sometidas al criterio expertos y aplicadas en la práctica.
• Resultados y discusión: se obtienen regularidades que permiten caracterizar el desarrollo de competencias digitales en los profesores de la carrera Licenciatura en Educación. Informática y que facilitan realizar una propuesta de acciones en el orden científico metodológico y de la superación profesional para desarrollar las competencias más afectadas.
• Conclusiones: Las acciones que se proponen en esta investigación constituyen una alternativa para que los profesores logren desarrollar sus competencias digitales. Los resultados obtenidos, hasta el momento, con su implementación así lo demuestran.
About The Speaker
Dr. Keila Irene Díaz Tejera

Discussion