Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
The process of digital transformation (DT) in Cuba has been described as strategic, and at the same time urgent, since it enriches and updates the comprehensive policy for the improvement of the informatization of society, with the transition to a higher stage in which, based on what has been achieved, it emphasizes the processes and places the users at the center of the transformation. However, due to the breadth of its scope, it is convenient to structure it in strategic axes for its implementation in the educational sector to enhance the sustainability of its processes and create a culture that allows fostering innovation, collaboration and experimentation in educational practice. The objective of the work lies in the presentation of an algorithm based on the conceptualization of development stages and definition of strategic axes for TD. The methods used are based on online collaborative work in virtual environments, triangulation of documentary sources, prospective structural analysis and modeling. The theoretical-methodological foundations and the analysis of the state of the art (diagnosis) constitute the main result of the project entitled “Program to strengthen TD in the educational sector in Villa Clara”. The recognition of achieving a true TD in the educational and operational processes of the school institution, requires the structuring of curricular actions, focused on awareness raising, preparation, training and training of teachers.
El proceso de transformación digital (TD) en Cuba, ha sido calificado de estratégico, y a la vez urgente, dado que enriquece y actualiza la política integral para el perfeccionamiento de la informatización de la sociedad, con el tránsito a una etapa superior en la que, a partir de lo logrado, hace énfasis en los procesos y se colocan a los usuarios en el centro de la transformación. No obstante, debido a la amplitud de su alcance, es conveniente estructurarla en ejes estratégicos para su implementación en el sector educacional para potenciar la sostenibilidad de sus procesos y crear una cultura que permita fomentar la innovación, la colaboración y la experimentación en la práctica educativa. El objetivo del trabajo radica en la presentación de un algoritmo que se sostiene en la conceptualización de etapas de desarrollo y definición de ejes estratégicos para la TD. Los métodos empleados se sustentan en el trabajo colaborativo en línea en ambientes virtuales, la triangulación de fuentes documentales, el análisis estructural prospectivo y la modelación. Los fundamentos teóricos - metodólogos y el análisis del estado del arte (diagnóstico) constituyen el principal resultado del proyecto titulado “Programa para potenciar la TD en el sector educacional en Villa Clara”. El reconocimiento de lograr una verdadera (TD) en los procesos educativos y de funcionamiento de la institución escolar, precisan de estructurar acciones de índole curricular, centradas en la sensibilización, preparación-formación como premisas para fomentar la (TD) en la etapa actual del tercer perfeccionamiento educacional.
About The Speaker
Dr. Irving Batte Monter

Profesor del Centro de Estudios de Educación "Gaspar Jorge García Galló" de la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas
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