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IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Education for Climate Change in the Curriculum Design of the Bachelor's Degree in Biology Education
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Problems: The comprehensive education of students pursuing a Bachelor's Degree in Biology Education requires graduates to possess a broad environmental culture that enables them to solve issues encountered in educational practice. In this context, education for climate change is a societal aspiration.
According to Cuba's Law 150 "On the System of Natural Resources and the Environment," there is a declared need to design and implement educational programs, and to incorporate climate change perspectives into curriculum design and professional training. However, curricular documents do not explicitly indicate how to approach this issue.

Objective: To propose a “Manual of Good Practices” to contribute to climate change education for students in the Bachelor's Degree in Biology Education.
Methodology: The research adopts the dialectical approach as a methodological guide, using curriculum design analysis of the Biology Education degree as the methodological strategy. It focuses on how climate change is addressed in the study plan, using both information-gathering and data-processing methods.
Results and discussion: The designed “Manual of Good Practices” serves as a means to support climate change education for students. It was evaluated by users, who deemed it necessary and relevant to fulfilling its social mission.
 Conclusions: User feedback regarding the design of the “Manual of Good Practices” highlights its quality and social relevance.

Problemática: La formación integral de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Biología requiere egresados de una amplia cultura medio ambiental que le permita resolver los problemas que se presentan en la práctica educativa, donde la educación para el cambio climático constituye una aspiración social.  
Desde la Ley 150 “Del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente” de Cuba, se declara la necesidad de diseñar e implementar programas docentes, y en el diseño curricular y la formación de profesionales, que permitan fortalecer la perspectiva del cambio climático; sin embargo, los documentos curriculares no explicitan la manera de abordarlos.  
Objetivo(s): Proponer un ¨Manual de Buenas Prácticas¨ para contribuir a la la educación sobre el cambio climático de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Biología.  
Metodología: En la investigación se asume, el enfoque Dialéctico como orientación metodológica y como estrategia metodológica con un estudio del diseño curricular de la carrera Licenciatura en Educación Biología, en relación con el tratamiento al cambio climático en el plan de estudio de la careara utilizando métodos de recopilación de la información y de procesamiento de la información. 
Resultados y discusión: El ¨Manual de Buenas Prácticas¨ diseñado resulta una vía para contribuir a la educación para el cambio climático de los estudiantes. Fue evaluado mediante el criterio de usuarios, quienes lo consideraron necesario y pertinente en el logro del encargo social. 
Conclusiones: Los criterios de usuarios relacionados con el diseño del ¨Manual de Buenas Prácticas¨¨, evidencian su calidad y pertinencia social.

About The Speaker

Roxy Leonor Salvador Jiménez

Roxy Leonor Salvador Jiménez

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 11:35 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Roxy Leonor Salvador Jiménez
Anaís Villafaña Rivero
Orialí Fraga Castro
Betania Pérez Valencia
Keywords
objetivos de desarrollo sostenible; diseño curricular; manual de buenas prácticas; educación para el cambio climático.
sustainable development goals; curriculum design; manual of good practices; education for climate change.
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