Executive Secretary

IV Workshop “Challenges of Education 2025” "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

IV Workshop “Challenges of Education 2025”

Evaluation of a Hybrid Continuing Professional Development Model for English Teachers
Set Favorite

Teacher training in resource-limited contexts requires innovative and accessible models. This study evaluates a continuing professional development (CPD) initiative for 211 Cuban English teachers, implemented through a partnership between the British Council, UCLV, and Villa Clara’s Provincial Education Directorate. The objective is to analyze the effectiveness of a hybrid model (face-to-face sessions, Moodle platform, and WhatsApp practice community) in improving pedagogical practices and student outcomes. Using cluster sampling and case analysis, the course “Lesson Planning in ELT” was evaluated. Results indicate: 1) Model adaptability to low connectivity, integrating low-cost ICTs; 2) Improvement in teaching strategies; 3) Creation of sustainable collaborative networks. It is concluded that CPD programs should prioritize contextualization, inter-institutional alliances, and accessible technologies, demonstrating that hybridization is viable in challenging environments. This model provides guidelines for teacher training policies in Latin America, linking innovation and educational equity. 

La formación docente en contextos con recursos limitados requiere modelos innovadores y accesibles. Este estudio evalúa una iniciativa de desarrollo profesional continuo (DPC) para 211 profesores de inglés cubanos, implementada mediante alianza entre el British Council, la UCLV y la Dirección Provincial de Educación de Villa Clara. El objetivo es analizar la efectividad de un modelo híbrido (sesiones presenciales, plataforma Moodle y comunidad de práctica en WhatsApp) en la mejora de prácticas pedagógicas y resultados estudiantiles. Mediante muestreo por conglomerados y análisis de casos, se evaluó el curso “Planificación de Clases en la Enseñanza del Inglés”. Los resultados indican: 1) Adaptabilidad del modelo a baja conectividad, integrando TICs; 2) Mejora en estrategias didácticas; 3) Creación de redes colaborativas sostenibles. Se concluye que los programas de DPC deben priorizar la contextualización, alianzas interinstitucionales y tecnologías accesibles, demostrando que la hibridación es viable en entornos desafiantes. Este modelo aporta lineamientos para políticas de formación docente en América Latina, vinculando innovación y equidad educativa. No exceder las 250 palabras de extensión. 

About The Speaker

Ivanie Lucena Jiménez

Ivanie Lucena Jiménez

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 11:35 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Ivanie Lucena Jiménez
Carlos Enrique Flores Ordetx
Yailet Landrove
Keywords
desarrollo profesional docente; aprendizaje híbrido; comunidades de práctica; equidad educativa; tecnologías accesibles; colaboración institucional.
teacher professional development; hybrid learning; communities of practice; educational equity; accessible technologies; institutional collaboration.
Documents